CONSILIUL NATIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME SCOLARE REVIZUITE
EDUCATIE FIZICA
CLASELE I – A II-A
Bucuresti, 2003
Programa a fost aprobata prin Ordin al Ministrului Educatiei nr. 4686 / 05.08.2003
(Anexa 5).
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 2
INTRODUCERE
Curriculum-ul scolar de Educatie fizica pentru învatamântul primar reflecta conceptia care sta
la baza reformei sistemului românesc de învatamânt, urmarind realizarea finalitatilor prezentate
în Legea Învatamântului, referitoare la dezvoltarea complexa a personalitatii copiilor. Prin
obiectivele specifice stabilite, sunt urmarite cu precadere: întarirea starii de sanatate a copiilor,
dezvoltarea fizica armonioasa a acestora, dezvoltarea capacitatilor psiho-motrice si educarea
unor trasaturi de comportament favorabile activitatilor desfasurate în echipe.
De asemenea, prin educatia fizica se realizeaza echilibrarea solicitarilor de natura intelectuala
cu cele psiho-motrice si ludice, aspect deosebit de important pentru organizarea activitatilor
didactice cu elevii cu vârste cuprinse între 6-10 ani.
Din continutul programei scolare sunt obligatorii obiectivele cadru, obiectivele de referinta si
standardele curriculare de performanta. Continuturile învatarii prezentate asigura realizarea
tuturor obiectivelor, solicitând cadrului didactic sa le selecteze pe acelea care pot fi utilizate în
conditiile concrete în care îsi desfasoara activitatea. Aceste continuturi ofera posibilitatea de a
proiecta trasee individuale de instruire, concordante cu optiunile si cu posibilitatile elevilor.
Activitatile de învatare pot fi înlocuite, completate sau diversificate, potrivit conditiilor
concrete, experientei cadrului didactic si potentialului elevilor.
Curriculum-ul de Educatie fizica se adreseaza cadrelor didactice (învatatori, institutori,
profesori de specialitate), directorilor de scoli, elevilor, parintilor, specialistilor în evaluarea
performantelor elevilor, precum si autoritatilor locale interesate de procesul educational.
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 3
I. OBIECTIVE CADRU
1. Mentinerea starii optime de sanatate a elevilor si cresterea capacitatii de adaptare
a acestora la factorii de mediu
2. Armonizarea propriei dezvoltari fizice si prevenirea instalarii abaterilor posibile
de la aceasta
3. Extinderea fondului propriu de deprinderi motrice de baza, aplicativ-utilitare si
sportive elementare si dezvoltarea calitatilor motrice aferente
4. Practicarea independenta a exercitiilor fizice, a jocurilor si a diferitelor sporturi
5. Manifestarea spiritului de echipa si de întrecere, în functie de un sistem de reguli
acceptate
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 4
CLASA I
A. OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Mentinerea starii optime de sanatate a elevilor si cresterea capacitatii de adaptare a acestora la
factorii de mediu
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei I elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei I se recomanda urmatoarele
activitati:
1.1. sa recunoasca principalele
caracteristici ale starii de sanatate
- compararea principalilor indicatori ai starii de sanatate
cu abaterile de la acestia;
- urmarirea evolutiei starii de sanatate individuale;
1.2. sa respecte regulile de igiena
personala si pe cele specifice
efortului
- aplicatii practice ale regulilor de igiena personala;
- practicarea exercitiilor de reglare a respiratiei;
- practicarea exercitiilor de pregatire a organismului
pentru efort;
- practicarea exercitiilor de relaxare si de refacere dupa
efort;
1.3. sa actioneze, în activitatile practice,
în conditii de siguranta, respectând
regulile de evitare a accidentelor
- dialog însotit de exemplificari si de recomandari;
- identificarea celor mai frecvente accidente si modalitati
de evitare.
2. Armonizarea propriei dezvoltari fizice si prevenirea instalarii abaterilor posibile de la aceasta
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
2.1. sa recunoasca principalele
caracteristici ale posturii corecte, în
pozitii statice
- observarea posturilor corecte si a celor incorecte si
compararea acestora;
- autocorectari si corectari reciproce de posturi;
2.2. sa adopte pozitiile corecte ale
coloanei vertebrale si ale
segmentelor corpului în raport cu
aceasta, în situatii statice
- adoptari de pozitii pe baza prezentarii si a
exemplificarii;
- practicarea exercitiilor de corectare si de autocorectare;
- practicarea exercitiilor si a jocurilor pentru adoptarea
pozitiei corecte;
2.3. sa execute principalele exercitii de
dezvoltare fizica însusite, potrivit
posibilitatilor individuale, dupa
demonstratie
- identificarea elementelor exercitiului în demonstrari;
- practicarea exercitiilor selective pentru dezvoltarea
fiecarui segment al corpului;
- practicarea exercitiilor de corectare si de autocorectare;
2.4. sa-si determine înaltimea si
greutatea corporala
- determinari si autodeterminari ale înaltimii si ale
greutatii corporale.
3. Extinderea fondului propriu de deprinderi motrice de baza, aplicativ-utilitare si sportive elementare
si dezvoltarea calitatilor motrice aferente
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
3.1. sa-si însuseasca deprinderile
motrice de baza si aplicativutilitare,
în contextul activitatilor
motrice
- identificarea elementelor componente ale deprinderilor
motrice de baza si utilitar-aplicative;
- exersare partiala si globala;
3.2. sa-si însuseasca mecanismul de baza al
deprinderilor motrice sportive
elementare
- identificarea elementelor deprinderilor în demonstrare
si în explicatie;
- exersare partiala si globala;
- exercitii de corectare si de autocorectare;
- stafete, jocuri dinamice si pregatitoare.
4. Practicarea independenta a exercitiilor fizice, a jocurilor si a diferitelor sporturi
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 5
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
4.1. sa constientizeze efectele pozitive
ale practicarii independente a
exercitiilor fizice
- dialog euristic;
- exercitii de argumentare;
- exemplificari de continuturi si din activitatea proprie.
5. Manifestarea spiritului de echipa si de întrecere, în functie de un sistem de reguli acceptate
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
5.1 sa respecte regulile simple de
organizare si de desfasurare a
activitatilor practice
- jocuri si întreceri cu reguli simple, individuale si în
echipe;
- activitati practice de exersare si de întrecere, cu
respectarea regulilor stabilite.
B. CONTINUTURlLE ÎNVATARII
1. Elemente de organizare a activitatilor practice sportive
· Formatii de adunare (în linie pe un rând si pe doua rânduri); formatiile de deplasare în coloana câte
unul si câte doi.
· Pozitiile drepti si pe loc repaus.
· Întoarceri prin saritura, la stânga si la dreapta.
2. Elemente ale dezvoltarii fizice armonioase
· Postura corecta.
· Pozitiile: stând, stând departat, stând pe genunchi, sezând si culcat.
· Miscari: duceri ale bratelor (înainte, sus, lateral); duceri ale unui picior înainte, înapoi, lateral;
duceri ale mâinilor pe sold, pe umeri, la ceafa; flexii si extensii ale bratelor si ale picioarelor;
îndoiri, aplecari ale trunchiului: rasuciri ale gâtului, ale trunchiului; rotari ale capului si ale bratelor.
· Exercitii de prelucrare selectiva a segmentelor corpului.
· Complexe de dezvoltare fizica libere.
· Exercitii corective pentru atitudini deficiente; principalele atitudini deficiente.
3. Calitati motrice de baza
· Viteza (viteza de reactie la stimuli vizuali, auditivi si tactili, viteza de executie în actiuni motrice
singulare, viteza de deplasare pe directie rectilinie).
· Îndemânarea (coordonarea actiunilor motrice realizate individual).
· Forta (forta dinamica segmentara)
· Rezistenta (rezistenta generala la eforturi aerobe).
· Mobilitate si stabilitate articulara.
4. Deprinderi motrice de baza
· Mers si variante de mers (pe vârfuri, pe calcâie, ghemuit).
· Alergare si variante de alergare (alergare serpuita, cu ocolire de obstacole, peste obstacole).
· Saritura (saritura pe loc si cu deplasare, cu desprindere de pe ambele picioare).
· Aruncare si prindere de pe loc (aruncari lansate, azvârlite, la tinta, la partener, la distanta; prinderi
cu doua mâini).
5. Deprinderi motrice utilitar-aplicative
· Echilibrul (mentinerea pozitiilor stând pe vârfuri, pe un genunchi, într-un picior pe sol si pe
suprafete înguste si înaltate).
· Catarare (catarare pe scara fixa, prin pasire si apucari succesive).
· Escaladare (escaladare cu apucare, sprijin si pasire pe/peste obstacol).
· Tractiune-împingere (deplasarea propriului corp, prin împingeri realizate cu bratele si cu
picioarele).
· Târâre (pe palme si pe genunchi, pe antebrate si genunchi).
· Transport de greutati (transport de obiecte usoare, apucate cu una/ambele mâini, individual si în
perechi).
· Stafete si parcursuri aplicative.
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 6
6. Deprinderi motrice sportive elementare
· specifice atletismului (alergarea de rezistenta, alergarea de viteza cu start din picioare, aruncarea
mingii de oina de pe loc, la distanta);
· specifice gimnasticii:
- acrobatice (cumpana pe un genunchi, semisfoara, podul de jos, rulari, rostogolire înainte din
ghemuit în ghemuit);
- ritmice-sportive (balansari de brate, variatii de pasi, întoarceri pe loc);
- aerobice (pasi aerobici de baza);
· specifice jocurilor sportive – jocuri dinamice si pregatitoare specifice fiecarui joc sportiv predat
(minibaschet, minifotbal, minihandbal, badminton, tenis de masa si de câmp).
· specifice sporturilor sezoniere (schi, patinaj role/gheata, înot, sanie).
· Regulile de baza ale sporturilor predate.
7. Informatii sportive
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 7
CLASA A II-A
A. OBIECTIVE DE REFERINTASI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Mentinerea starii optime de sanatate si cresterea capacitatii de adaptare la factorii de mediu
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a II-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a II-a se recomanda
urmatoarele activitati:
1.1. sa aplice masuri adecvate pentru
mentinerea starii de sanatate
- receptarea exemplelor si a explicatiilor;
- adoptarea unui program echilibrat de activitate
zilnica si saptamânala;
- utilizarea procedurilor de calire a organismului;
1.2. sa respecte regulile de igiena personala
si colectiva si pe cele specifice efortului
- aplicatii practice ale regulilor de igiena personala
si colectiva;
- exercitii de reglare a respiratiei, de relaxare si de
refacere dupa efort;
1.3. sa evite principalele accidente care pot sa
apara pe parcursul desfasurarii diferitelor
tipuri de activitati sportive
- asigurarea si autoasigurarea, ajutorul si sprijinul
reciproc în executii;
- formularea de aprecieri, de autoaprecieri si de
recomandari referitoare la situatiile care pot genera
accidente.
2. Armonizarea propriei dezvoltari fizice si prevenirea instalarii abaterilor posibile de la aceasta
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a II-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a II-a se recomanda
urmatoarele activitati:
2.1. sa identifice principalele cauze care pot
genera abateri de la postura corecta
- observarea sistematica a efectelor unor pozitii si
actiuni frecvent adoptate, care determina abateri de
la postura corecta;
- autoobservarea si observarea reciproca a pozitiilor
si a actiunilor desfasurate;
2.2. sa adopte pozitii corecte ale coloanei
vertebrale si ale segmentelor corpului în
raport cu aceasta, în situatii statice si
dinamice
- executia pozitiilor dupa modelul demonstrat;
- practicarea exercitiilor selective pentru
dezvoltarea fiecarui segment al corpului;
- practicarea exercitiilor corective;
- practicarea exercitiilor pentru formarea reflexului
de mentinere a posturii corecte;
2.3. sa execute un complex de dezvoltare
fizica predat, alcatuit din patru exercitii
- practicarea exercitiilor de mobilitate si de
stabilitate a principalelor articulatii;
2.4. sa îsi aprecieze evolutia principalilor
indicatori de dezvoltare fizica (talie,
greutate, perimetre, diametre)
- determinari si autodeterminari ale indicatorilor de
dezvoltare fizica;
- discutii pe baza rezultatelor determinarilor.
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 8
3. Extinderea fondului propriu de deprinderi motrice de baza, aplicativ-utilitare si sportive elementare
si dezvoltarea calitatilor motrice aferente
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a II-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a II-a se recomanda
urmatoarele activitati:
3.1. sa aplice în activitatile practice
deprinderile motrice de baza si pe cele
utilitar-aplicative
- exersare partiala si globala;
- exersare în relatie cu alte deprinderi;
3.2. sa aplice deprinderile motrice sportive
însusite
- jocuri dinamice si pregatitoare;
- exersare în relatie cu alte deprinderi;
3.3. sa execute exercitiile fizice însusite,
potrivit posibilitatilor individuale, în
conditii complexe;
- adoptari de pozitii si declansari de miscari la
diferite semnale;
- jocuri si stafete care solicita viteza si cu elemente de
forta;
- executia rapida de miscari si deprinderi, sub
forma de întrecere;
- repetarea sistematica a fiecarei deprinderi motrice
însusite;
- combinatii de deprinderi însusite, executate în
jocuri si stafete;
- exersarea unor actiuni motrice în “serii”,
intercalate cu pauze de revenire partiala;
- jocuri si stafete extinse ca durata, repetate.
4. Practicarea independenta a exercitiilor fizice, a jocurilor si a diferitelor sporturi
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
4.1. sa selecteze diferite exercitii fizice, pentru
practicarea lor independenta
- exemplificari de continuturi si de forme de
organizare a activitatii proprii;
- practicarea exercitiilor individuale;
- practicarea exercitiilor fizice si a sporturilor
individuale si de grup;
5. Manifestarea spiritului de echipa si de întrecere, în functie de un sistem de reguli acceptate
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
5.1. sa recunoasca regulile simple stabilite
pentru organizarea si desfasurarea
activitatilor practice
- activitati în diferite formatii de lucru;
- jocuri si întreceri individuale si pe echipe;
5.2. sa manifeste initiativa în colaborarea cu
colegii, pe parcursul activitatilor practice
- activitati practice de exersare;
- jocuri, stafete si întreceri.
B. CONTINUTURlLE ÎNVATARII
1. Elemente de organizare a activitatilor practice sportive
· Formatii de adunare (în linie pe unul si pe doua rânduri; formatii de deplasare în coloana câte unul
si câte doi).
· Alinierea în linie si în coloana.
· Pozitiile drepti si pe loc repaus.
· Întoarceri prin saritura, la stânga si la dreapta.
· Pornire cu mers pe loc si oprire (pornire si oprire din mers).
· Trecerea din linie pe un rând în formatie de semicerc si cerc, trecerea din coloana câte unul în
formatiile de semicerc si cerc).
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 9
2. Elemente ale dezvoltarii fizice armonioase
· Postura corecta în pozitii si actiuni motrice variate.
· Pozitiile: stând, stând departat, stând pe genunchi, sezând, culcat.
· Miscari specifice segmentelor corpului: duceri ale bratelor (înainte, sus, lateral); ale unui picior
(înainte, înapoi, lateral); ale mâinilor pe sold, pe umeri, la ceafa; flexii si extensii ale bratelor,
îndoiri, aplecari, extensii ale trunchiului, flexii si extensii ale picioarelor; rasuciri ale gâtului, ale
trunchiului; rotari ale capului si ale bratelor.
· Educarea actului respirator (inspiratii profunde, expiratii fortate, fazele actului respirator).
· Exercitii de prelucrare selectiva a segmentelor corpului.
· Complexe de dezvoltare fizica libere, cu obiecte portative, cu/fara fond muzical.
· Exercitii corective pentru atitudini deficiente; atitudinile deficiente ale coloanei vertebrale si ale
membrelor inferioare.
3. Calitati motrice de baza
· Viteza (viteza de reactie la stimuli vizuali, auditivi si tactili, viteza de executie în actiuni motrice
singulare, viteza de deplasare pe directie rectilinie).
· Îndemânarea (coordonarea actiunilor motrice realizate individual).
· Forta (forta dinamica segmentara).
· Rezistenta (rezistenta generala la eforturi aerobe).
· Mobilitate si stabilitate articulara.
4. Deprinderi motrice de baza
· Mers si variante de mers (mers pe vârfuri, pe calcâie, mers ghemuit).
· Alergare si variante de alergare (alergare serpuita, cu ocolire de obstacole, peste obstacole).
· Saritura (sarituri pe loc si cu deplasare, cu desprindere de ambele picioare, saritura la coarda).
· Aruncare si prindere de pe loc (aruncari lansate, azvârlite la tinta, la partener, la distanta,
autoaruncari si prinderi în sus, în podea, la perete; prinderi cu doua mâini).
5. Deprinderi motrice utilitar-aplicative
· Echilibrul (deplasari în echilibru pe suprafete înguste si înaltate).
· Târâre (târâre pe palme si pe genunchi, pe antebrate si pe genunchi, târâre joasa).
· Catarare (catarare pe scara fixa si pe banca înclinata).
· Escaladare (escaladare cu apucare, sprijin si pasire peste obstacol).
· Tractiune-împingere (deplasarea unui obiect sau partener, prin tractare si împingere cu bratele,
realizata individual si în perechi).
· Transport de greutati (transport de obiecte usoare, apucate cu ambele mâini, sprijinite la piept, pe
umar, individual si în perechi).
· Stafete si parcursuri aplicative.
6. Deprinderi motrice sportive elementare
· specifice atletismului (alergarea de rezistenta, alergarea de viteza cu start din picioare; exercitii
pregatitoare pentru saritura în lungime cu elan; aruncarea mingii de oina de pe loc, la distanta).
· specifice gimnasticii:
- acrobatice (cumpana pe un genunchi, semisfoara, podul de jos, rulari, rostogolire înainte din
ghemuit în ghemuit, rostogolire înainte din departat în ghemuit);
- ritmice-sportive (balansari de brate, variatii de pasi, întoarceri pe loc, echilibru);
- aerobice (pasi aerobici de baza);
· specifice jocurilor sportive – jocuri dinamice si pregatitoare, specifice fiecarui joc sportiv predat
(minibaschet minifotbal, minihandbal, badminton, tenis de masa si de câmp);
· specifice sporturilor sezoniere (schi, patinaj role/gheata, înot, sanie).
· Notiuni de regulament sportiv.
7. Informatii sportive
Educatie fizica – Clasele I – a II-a 10
III. STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANTA PENTRU ÎNVATAMÂNTUL PRIMAR
OBIECTIVE CADRU STANDARDE
1. Mentinerea starii optime de sanatate a
elevilor si cresterea capacitatii de
adaptare a acestora la factorii de mediu
S1. Exemplificarea a doua activitati
desfasurate în scopul mentinerii starii
proprii de sanatate
2. Armonizarea propriei dezvoltari fizice
si prevenirea instalarii abaterilor
posibile de la aceasta
S2. Executarea unui complex de dezvoltare
fizica alcatuit din patru exercitii
posibilitatile individuale
S3. Prezentarea câte unui exercitiu pentru
prevenirea instalarii abaterilor de la postura
corecta, pentru spate, membrele inferioare,
abdomen
3. Extinderea fondului propriu de
deprinderi motrice de baza, aplicativutilitare
si sportive elementare si
dezvoltarea calitatilor motrice aferente
S4. Aplicarea, în cadrul unei stafete, a doua
deprinderi motrice de baza, dintre alergare,
saritura, aruncare-prindere
4. Practicarea independenta a exercitiilor
fizice, a jocurilor si a diferitelor
sporturi
S5. Aplicarea, în cadrul unei stafete, a doua
deprinderi aplicativ-utilitare dintre târâre,
escaladare, transport, tractiune
5. Manifestarea spiritului de echipa si de
întrecere, în functie de un sistem de
reguli acceptate
S6. Demonstrarea nivelului de dezvoltare a
calitatilor motrice, raportat la valorile
determinate prin evaluarea predictiva la
începutul ciclului de scolaritate
S7. Aplicarea deprinderilor sportive elementare
însusite în cadrul unei discipline sportive,
cu respectarea regulamentului specific si
adecvarea la sistemul de relatii cu
partenerii si cu adversarii
Anexa 3 la ordinul
ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5198 / 01.11.2004
MINISTERUL
EDUCAŢIEI ŞI cercetării
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU
CURRICULUM
PROGRAME
ŞCOLARE PENTRU CLASA A III-A
educaţie
fizică
Aprobat prin ordin al Ministrului
Nr. 5198 / 01.11.2004
Bucureşti, 2004
NOTA DE PREZENTARE
Curriculum-ul şcolar de Educaţie fizică pentru învăţământul primar reflectă concepţia care
stă la baza reformei sistemului românesc de învăţământ, urmărind realizarea
finalităţilor prezentate în Legea
Învăţământului, referitoare la dezvoltarea complexă a personalităţii
copiilor. Prin obiectivele specifice stabilite, sunt urmărite cu precădere:
întărirea stării de sănătate a copiilor, dezvoltarea fizică armonioasă a
acestora, dezvoltarea capacităţilor psiho-motrice şi educarea unor trăsături de
comportament favorabile activităţilor desfăşurate în grupuri stabile sau
constituite spontan.
De asemenea, prin educaţie fizică se
realizează echilibrarea solicitărilor de natură intelectuală cu cele psiho-motrice
şi ludice, aspect deosebit de important pentru organizarea activităţilor
didactice cu elevii cu vârste cuprinse între 6/7-10/11 ani.
Obiectivele de referinţă orientează spre
rezultatele aşteptate ale învăţării la sfârşitul clasei a III-a, respectiv, a
IV-a, în timp ce sugestiile de activităţi de învăţare oferă cadrului didactic
posibile soluţii pentru abordarea acestora.
Conţinuturile învăţării, prezentate şi ele
pentru fiecare clasă în parte, sunt acoperitoare pentru realizarea tuturor
obiectivelor programei, solicitând cadrului didactic să le selecteze pe acelea
care pot fi utilizate în condiţiile concrete în care îşi desfăşoară
activitatea. Aceste conţinuturi oferă posibilitatea de a proiecta trasee
individuale de instruire, concordante cu opţiunile şi cu posibilităţile
elevilor.
Activităţile de învăţare pot fi înlocuite,
completate sau diversificate, potrivit condiţiilor concrete, experienţei
cadrului didactic şi potenţialului elevilor.
În situaţia în care se optează pentru
curriculum extins (3 ore pe săptămână), obiectivelor de referinţă şi unităţilor
de conţinut obligatorii pentru programa de trunchi comun (2 ore pe săptămână), li
se adaugă şi cele marcate prin asterisc (*) şi corp de literă cursiv.
Standardele curriculare de performanţă, prezentate
în încheierea documentului, oferă reperele necesare pentru construirea
descriptorilor de performanţă în vederea evaluării rezultatelor învăţării la
finele învăţământului primar.
I. Obiective cadru
1.
Menţinerea stării optime de
sănătate a elevilor şi creşterea capacităţii de adaptare a acestora la
factorii de mediu
2.
Armonizarea propriei dezvoltări
fizice şi prevenirea instalării abaterilor posibile de la aceasta
3.
Extinderea fondului propriu de
deprinderi motrice de bază, aplicativ-utilitare şi sportive elementare şi
dezvoltarea calităţilor motrice aferente
4.
Practicarea independentă a
exerciţiilor fizice, a jocurilor şi a diferitelor sporturi
5.
Manifestarea spiritului de
echipă şi de întrecere, în funcţie de un sistem de reguli acceptate
|
CLASA A III-A
A. OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Menţinerea stării optime de sănătate şi
creşterea capacităţii de adaptare la factorii de mediu
|
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
|
La sfârşitul clasei a III-a elevul va fi
capabil:
|
Pe parcursul clasei a III-a se recomandă
următoarele activităţi:
|
1.1.
|
*să diferenţieze factorii
favorabili şi nefavorabili stării proprii de sănătate
|
- *prezentarea şi compararea programelor de
activitate zilnică şi săptămânală;
- exersarea
procedurilor de călire a organismului;
|
1.2.
|
să aplice regulile de igienă înainte, în timpul şi
după desfăşurarea activităţilor motrice
|
- dialog pe tema echipamentului adecvat;
- exersări în condiţii igienice;
- efectuarea exerciţiilor de pregătire a
organismului pentru efort;
- schimbarea echipamentului folosit şi
realizarea igienei corporale;
- folosirea trusei igienice personale;
|
1.3.
|
să prevină producerea unor accidente în procesul de
exersare
|
- verificarea stării de funcţionare a
materialelor şi a aparatelor sportive;
- exersări în condiţiile respectării integrale
a regulilor stabilite;
-
exersări
în perechi, cu asigurare reciprocă.
|
2. Armonizarea
propriei dezvoltări fizice şi prevenirea instalării abaterilor posibile de la
aceasta
|
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
2.1.
|
să adopte constant, în mod reflex, postura
corectă a coloanei vertebrale *şi a segmentelor corpului în raport cu aceasta, în situaţii statice şi dinamice
|
- exersarea complexelor de dezvoltare fizică;
- aprecieri şi autoaprecieri ale posturii
corporale în activităţile desfăşurate;
|
2.2.
|
să aprecieze evoluţia principalilor indici
de dezvoltare fizică proprie (talie, greutate, *perimetre)
determinaţi
|
- determinări şi autodeterminări ale indicilor
de dezvoltare fizică;
- analiza indicilor proprii de dezvoltare
fizică.
|
3. Extinderea fondului
propriu de deprinderi motrice de bază, aplicativ-utilitare şi sportive
elementare şi dezvoltarea calităţilor motrice
|
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
3.1.
|
să aplice adecvat deprinderile motrice de bază şi pe
cele utilitar-aplicative în diverse activităţi motrice
|
- exersarea deprinderilor însuşite, în
condiţii variabile;
- exersarea de structuri motrice, conţinând
trei-patru deprinderi;
- participarea la întreceri sub formă de
ştafete şi parcursuri aplicative;
|
3.2.
|
să aplice deprinderile sportive elementare specifice
disciplinelor sportive predate, în condiţii de întrecere
|
- exersarea elementelor şi a procedeelor
tehnice specifice disciplinelor sportive predate
- participarea la întreceri sub formă de
ştafete şi jocuri pregătitoare;
- practicarea globală, cu reguli adaptate, a
probelor şi a ramurilor de sport însuşite;
|
3.3.
|
să acţioneze în vederea creşterii indicilor de
manifestare a calităţilor motrice proprii
|
-
exersarea
deprinderilor însuşite, în condiţii de creştere a rapidităţii, complexităţii sau duratei;
-
efectuarea exerciţiilor de dezvoltare a mobilităţii
articulare şi a forţei segmentelor corpului;
-
parcurgerea
de circuite scurte pentru dezvoltarea forţei;
-
realizarea
de eforturi uniform moderate, cu durate prelungite progresiv.
|
4. Practicarea
independentă a exerciţiilor fizice, a jocurilor şi a diferitelor sporturi
|
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
4.1.
|
să practice constant, în mod independent,
exerciţiile fizice recomandate, în funcţie de interesele şi posibilităţile
proprii
|
-
exemplificări
de activităţi recomandate pentru exersarea independentă;
-
exersări
independente, individual şi pe grupe, pe parcursul lecţiilor;
-
receptarea
modelelor de activităţi motrice care pot fi practicate independent;
-
îndeplinirea
de roluri de organizator, conducător, căpitan de echipă, arbitru.
|
5. Manifestarea spiritului de
echipă şi de întrecere, în funcţie de un sistem de reguli acceptate
|
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
5.1.
|
să aplice regulile cunoscute, în desfăşurarea
întrecerilor individuale şi colective
|
-
aplicarea
în condiţii concrete de activitate motrică a regulilor stabilite;
-
colaborarea
la stabilirea sistemului de reguli, pentru diferite activităţi;
-
urmărirea
modului de respectare a regulilor şi sancţionarea nerespectării acestora;
-
activităţi
practice pe perechi, grupe, echipe, cu îndeplinirea de roluri de conducere şi
de subordonare;
-
participarea
la întreceri, în relaţie cu adversarii;
|
5.2.
|
să-şi adapteze comportamentul, în relaţie cu
partenerii şi cu adversarii, în funcţie de regulile stabilite
|
-
participare
la întreceri cu parteneri de niveluri competitive variate;
-
încurajări
ale coechipierilor şi aprecieri şi recunoaşteri ale meritelor învingătorilor.
|
B. CONŢINUTURlLE ÎNVĂŢĂRII
1. Elemente de organizare a activităţilor
practice sportive
· Formaţia de adunare în linie pe două
rânduri.
· Alinierea în linie şi în coloană.
· Poziţiile drepţi şi pe loc repaus.
· Raportul.
· Întoarceri la stânga şi la dreapta de
pe loc.
· Pornire şi oprire din mers.
· Formarea şi strângerea coloanei de
gimnastică câte 4.
2. Elemente ale dezvoltării fizice armonioase
· Poziţiile de bază şi derivate.
· Exerciţii de influenţare analitică a
aparatului locomotor.
· Exerciţii compensatorii şi preventive
instalării abaterilor de la atitudinea corporală corectă.
· Complexe de dezvoltare fizică libere, cu
obiecte portative, cu/fără fond muzical.
· Exerciţii pentru reglarea ritmului respirator
în efort.
3. Calităţi motrice de bază
· Exerciţii pentru dezvoltarea vitezei:
-
de
reacţie la stimuli vizuali, auditivi şi tactili,
-
de
execuţie în acţiuni motrice variate,
-
de
deplasare pe distanţe şi direcţii variate.
· Exerciţii pentru dezvoltarea îndemânării:
-
coordonarea
segmentelor corpului în acţiuni cu complexitate crescândă,
-
coordonarea
acţiunilor în relaţie cu un partener,
-
manevrări
de obiecte.
· Exerciţii pentru dezvoltarea forţei:
-
dinamice
segmentare, cu învingerea greutăţii propriului corp;
-
*explozive.
· Exerciţii pentru dezvoltarea rezistenţei:
-
la
eforturi aerobe, cu creşterea progresivă a duratei<
-
*musculare locale.
· Exerciţii pentru dezvoltarea mobilităţii şi
stabilităţii articulare:
-
mobilitatea
articulaţiilor coloanei vertebrale şi a articulaţiilor coxo-femurale,
-
stabilitatea
articulaţiilor umărului, cotului, genunchiului şi gleznei.
4. Deprinderi motrice de bază
· Mers şi variante de mers (mers cu pas fandat,
mers cu pas adăugat, *mers cu diferite poziţii ale braţelor).
· Alergare şi variante de alergare (alergare cu
picioarele întinse înainte, *alergare
cu paşi încrucişaţi, alergare cu schimbare de direcţie).
· Săritură (săritură cu desprindere de pe unul
şi de pe ambele picioare, săritură cu trecere peste obstacole joase).
· Aruncare şi prindere (aruncări prin diferite
procedee la ţintă fixă şi la distanţă, de pe loc; prinderea cu două mâini).
5. Deprinderi motrice utilitar-aplicative
· Echilibrul (deplasări în diferite variante, pe
suprafeţe înguste şi înălţate progresiv, cu întoarcere de 90°, *180°).
· Târâre (târâre joasă cu braţ şi picior
opus, *târâre pe o latură).
· Căţărare-coborâre (căţărare-coborâre pe banca
de gimnastică înclinată; căţărare, deplasare laterală şi coborâre la scara
fixă).
· Escaladare (escaladare cu apucare şi sprijin
pe şezută, *escaladare prin încălecare laterală).
· Tracţiune-împingere (tracţiune-împingere
simultană şi alternativă cu braţele din culcat pe banca de gimnastică).
· Transport de obiecte şi de aparate uşoare,
individual şi în perechi.
6. Deprinderi sportive elementare
· Specifice atletismului (alergarea de
rezistenţă – pasul alergător de semifond, startul din picioare; alergarea de
viteză – pasul alergător de accelerare, pasul alergător lansat de viteză,
startul din picioare; săritura în lungime cu elan – şcoala săriturii, fazele
săriturii; *săritura în înălţime cu
păşire; aruncarea mingii de oină de pe loc, la distanţă – exerciţii
introductive şi fundamentale pentru învăţarea tehnicii de aruncare).
· Specifice gimnasticii
-
acrobatice
(cumpăna pe un picior, sfoara, podul de jos, stând pe omoplaţi, rulare pe
spate, rostogolire înainte din ghemuit în ghemuit, rostogolire înainte din
depărtat în ghemuit, rostogolire înapoi din ghemuit în depărtat, legări de
elemente acrobatice);
-
ritmice-sportive
(variaţii de paşi specifici, balansări de braţe, elemente de echilibru-passé,
întoarcerea cu paşi succesivi, săritură dreaptă, exerciţii cu obiecte
portative, paşi de dans clasic şi modern, legări de elemente pe fond muzical);
-
aerobice
(paşi aerobici de bază şi de legătură, structuri de paşi aerobici în 8 timpi,
pe fond muzical).
· Specifice jocurilor sportive (unul la alegere)
-
jocuri
dinamice şi pregătitoare, specifice fiecărui joc sportiv predat (minibaschet,
minifotbal, minihandbal, badminton, tenis de masă şi *de câmp);
-
procedee
tehnice de bază, de pasare şi de prindere (preluare) a mingii şi câte un
procedeu de finalizare;
-
jocuri
bilaterale cu efective variate şi reguli adaptate.
· *Specifice
sporturilor sezoniere (înot, patinaj, sanie, schi).
7. Noţiuni de
regulament sportiv
Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME
ŞCOLARE PENTRU CLASA A IV-A
EDUCAŢIE FIZICĂ
Aprobat
prin ordin al ministrului
Nr. 3919 /
20.04.2005
Bucureşti,
2005
NOTA DE PREZENTARE
Curriculum-ul şcolar de Educaţie fizică pentru învăţământul primar reflectă concepţia care
stă la baza reformei sistemului românesc de învăţământ, urmărind realizarea
finalităţilor prezentate în Legea
Învăţământului, referitoare la dezvoltarea complexă a personalităţii
copiilor. Prin obiectivele specifice stabilite, sunt urmărite cu precădere:
întărirea stării de sănătate a copiilor, dezvoltarea fizică armonioasă a
acestora, dezvoltarea capacităţilor psiho-motrice şi educarea unor trăsături de
comportament favorabile activităţilor desfăşurate în grupuri stabile sau
constituite spontan.
De asemenea, prin educaţie fizică se
realizează echilibrarea solicitărilor de natură intelectuală cu cele
psiho-motrice şi ludice, aspect deosebit de important pentru organizarea
activităţilor didactice cu elevii cu vârste cuprinse între 6/7-10/11 ani.
Obiectivele de referinţă orientează spre
rezultatele aşteptate ale învăţării la sfârşitul clasei a III-a, respectiv, a
IV-a, în timp ce sugestiile de activităţi de învăţare oferă cadrului didactic
posibile soluţii pentru abordarea acestora.
Conţinuturile învăţării, prezentate şi ele
pentru fiecare clasă în parte, sunt acoperitoare pentru realizarea tuturor
obiectivelor programei, solicitând cadrului didactic să le selecteze pe acelea
care pot fi utilizate în condiţiile concrete în care îşi desfăşoară
activitatea. Aceste conţinuturi oferă posibilitatea de a proiecta trasee
individuale de instruire, concordante cu opţiunile şi cu posibilităţile
elevilor.
Activităţile de învăţare pot fi înlocuite,
completate sau diversificate, potrivit condiţiilor concrete, experienţei
cadrului didactic şi potenţialului elevilor.
În situaţia în care se optează pentru
curriculum extins (3 ore pe săptămână), obiectivelor de referinţă şi unităţilor
de conţinut obligatorii pentru programa de trunchi comun (2 ore pe săptămână),
li se adaugă şi cele marcate prin asterisc (*) şi corp de literă cursiv.
Standardele curriculare de performanţă,
prezentate în încheierea documentului, oferă reperele necesare pentru
construirea descriptorilor de performanţă în vederea evaluării rezultatelor
învăţării la finele învăţământului primar.
Obiective cadru
1.
Menţinerea
stării optime de sănătate a elevilor şi creşterea capacităţii de adaptare a
acestora la factorii de mediu
2.
Armonizarea
propriei dezvoltări fizice şi prevenirea instalării abaterilor posibile de la
aceasta
3.
Extinderea
fondului propriu de deprinderi motrice de bază, aplicativ-utilitare şi
sportive elementare şi dezvoltarea calităţilor motrice aferente
4.
Practicarea
independentă a exerciţiilor fizice, a jocurilor şi a diferitelor sporturi
5.
Manifestarea
spiritului de echipă şi de întrecere, în funcţie de un sistem de reguli
acceptate
|
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Menţinerea stării optime de sănătate şi creşterea
capacităţii de adaptare la factorii de mediu
|
Obiective de referinţă |
Exemple de activităţi de învăţare |
|
La sfârşitul
clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a
se recomandă următoarele activităţi:
|
1.1.
|
să cunoască factorii de mediu care asigură călirea organismului şi
menţinerea stării de sănătate
|
- identificarea factorilor de mediu care
asigură călirea organismului;
-
utilizarea
exerciţiilor de înviorare în vederea călirii organismului;
|
1.2.
|
să respecte regulile de igienă personală în
funcţie de anotimp şi de locul de desfăşurare a activităţii
|
- activităţi practice în condiţii de mediu
variate;
|
1.3.
|
să manifeste grijă faţă de propria stare de
sănătate
|
- echiparea corespunzătoare în funcţie de
starea atmosferică;
|
1.4.
|
să adopte un comportament care să asigure prevenirea producerii unor
accidente în timpul activităţilor sportive
|
- cunoaşterea şi respectarea regulilor de
prevenire a accidentelor ce pot surveni în desfăşurarea activităţilor
sportive;
-
aprobări/
dezaprobări, evidenţieri.
|
2. Armonizarea propriei
dezvoltări fizice şi prevenirea instalării abaterilor posibile de la aceasta
|
Obiective de referinţă |
Exemple de activităţi de învăţare |
|
La
sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
2.1
|
să menţină postura corectă a corpului în poziţii statice şi acţiuni
dinamice
|
- observarea poziţiei corecte a corpului
(coloană, segmente) în timpul desfăşurării activităţilor;
- identificarea unor poziţii şi acţiuni incorecte
care pot determina abateri de la postura corectă;
- controlarea sistematică a coloanei
vertebrale şi a segmentelor corpului în poziţii statice şi activităţi
dinamice;
-
exerciţii
corective cu atenţionări şi corectări sistematice;
|
2.2
|
să execute un complex de dezvoltare fizică cu şi fără obiecte
specifice
|
- executarea corectă a exerciţiilor selective,
cu şi fără obiecte specifice, pentru
dezvoltarea fiecărui segment al corpului după modelul demonstrat;
- repetarea sistematică a exerciţiilor de
mobilitate a principalelor articulaţii;
- programe de exerciţii pentru dezvoltarea
fizică pe fond muzical;
-
manevrări
de obiecte individual, pe perechi şi în grup;
|
2.3
|
să execute
corect mişcările comandate/ solicitate în ritm susţinut, impus prin semnale
vizuale, auditive şi tactile
|
- execuţii rapide de mişcări/ schimbări de
ritm prin numărare;
- exersarea cu ritmuri rapide a mişcărilor şi
deprinderilor cunoscute, sub formă de întrecere;
-
ştafete
şi jocuri dinamice;
|
2.4
|
să depună
eforturi uniforme şi variabile cu durate prelungite progresiv
|
- exerciţii de alergare în tempo uniform-
moderat, urmărind progresia duratei;
-
jocuri,
ştafete, parcursuri aplicative desfăşurate pe durate şi distanţe prelungite
succesiv;
|
2.5
|
să manifeste interes pentru dezvoltarea forţei principalelor grupe
musculare
|
- efectuarea de exerciţii localizate la
nivelul principalelor regiuni musculare, cu învingerea greutăţii propriului
corp;
- ştafete şi jocuri cu elemente de forţă;
-
testări.
|
3.Extinderea fondului propriu de
deprinderi motrice de bază, aplicativ-utilitare şi sportive elementare şi
dezvoltarea calităţilor motrice aferente
|
Obiective de referinţă |
Exemple de activităţi de învăţare |
|
La sfârşitul
clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a
se recomandă următoarele activităţi:
|
3.1.
|
să-şi perfecţioneze deprinderile motrice de bază
|
- exersare parţială şi globală;
- jocuri şi ştafete
-
repetarea
sistematică a fiecărei calităţi motrice însuşite;
|
3.2.
|
să-şi perfecţioneze deprinderile aplicativ-utilitare, prin folosirea
lor în activităţi motrice complexe
|
- exersarea în relaţie cu alte deprinderi;
- jocuri şi ştafete care solicită calităţi
motrice;
-
execuţia
rapidă de mişcări şi deprinderi sub formă de întreceri;
|
3.3.
|
să-şi perfecţioneze procedeele
tehnice de bază ale probelor şi ramurilor de sport pentru a le aplica în
întreceri
|
- exersarea fragmentară şi globală a
procedeelor tehnice;
- întreceri / concursuri sportive;
-
jocuri
dinamice, ştafete, parcursuri aplicative;
|
3.4.
|
să manifeste interes pentru creşterea indicilor propriilor calităţi
motrice
|
- evidenţierea rezultatelor obţinute;
-
evaluare
şi autoevaluare.
|
4. Practicarea independentă a
exerciţiilor fizice, a jocurilor şi a diferitelor sporturi
|
Obiective de referinţă |
Exemple de activităţi de învăţare |
|
La sfârşitul
clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a
se recomandă următoarele activităţi:
|
4.1.
|
să selecteze diferite activităţi fizice pentru valorificarea calităţilor şi
deprinderilor însuşite
|
- identificarea de activităţi variate în care
pot fi valorificate calităţile şi deprinderile însuşite;
- recomandări generale şi individualizate;
|
4.2.
|
să manifeste interes pentru practicarea
jocurilor/ sporturilor în funcţie de interesele şi nevoile individuale
|
- activităţi organizate în şcoală şi în afara
şcolii, cu participare opţională
|
5.
Manifestarea spiritului de echipă şi de întrecere, în funcţie de un sistem de
reguli acceptate
|
Obiective de referinţă |
Exemple de activităţi de învăţare |
|
La
sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
5.1.
|
să aplice regulile de
organizare/ autoorganizare şi desfăşurare a activităţilor practice, a întrecerilor
individuale şi colective
|
- jocuri şi întreceri individuale şi pe
echipe;
- arbitraje;
- identificarea cerinţelor de organizare/
autoorganizare în prezenţa cadrului didactic;
|
5.2.
|
să adopte un comportament adecvat în
relaţiile cu partenerii şi adversarii
|
- jocuri, ştafete, întreceri.
|
CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
1. Elemente de
organizare a activităţilor practice - sportive
- Formaţii de adunare (în linie pe unul şi pe două rânduri).
- Alinierea în linie şi în adâncime.
- Poziţiile drepţi şi pe loc repaus; poziţia depărtat – repaus.
- Întoarceri la stânga şi la dreapta; la stânga împrejur.
- Pornire şi oprire din mers în doi timpi.
- Formarea şi strângerea coloanei de gimnastică.
2. Elemente ale
dezvoltării fizice armonioase
- Postura corectă în poziţii şi acţiuni motrice variate.
- Poziţiile: stând, stând depărtat, stând pe genunchi, şezând, culcat.
- Mişcări specifice segmentelor corpului
- Complexe de dezvoltare fizică cu/ fără obiecte portative, cu / fără fond muzical; complexe de dezvoltare fizică în perechi.
- Educarea actului respirator; reglarea respiraţiei în efort.
- Exerciţii corective pentru atitudini deficiente (cu / fără obiecte de sprijin).
3. Calităţi motrice
de bază
- Viteza (viteză de reacţie la stimuli vizuali, auditivi şi tactili, viteză de execuţie în acţiuni motrice complexe, viteză de deplasare pe distanţa de 30 metri).
- Îndemânarea (coordonarea acţiunilor motrice în acţiunile segmentelor corpului; în manevrarea de obiecte; în relaţii motrice de colaborare cu partenerii).
- Forţa (forţă dinamică segmentară şi generală, forţă explozivă).
- Rezistenţa (rezistenţă generală la eforturi aerobe; rezistenţă musculară locală).
- Mobilitate şi stabilitate articulară.
4. Deprinderi motrice de bază
·
Mers şi variante de mers (mers în
cadenţă, mers cu schimbarea direcţiei de deplasare, mers cu purtare de
obiecte).
·
Alergare şi variante de alergare (alergare
şerpuită, alergare laterală cu pas adăugat, alergare cu diferite sarcini:
opriri, ocoliri, întoarceri, alergare cu accelerare, alergare cu transport de
obiecte).
·
Săritură (sărituri în adâncime de
pe suprafeţe înălţate, cu desprindere de pe ambele picioare, săritura la
coardă, săritura în lungime de pe loc,pasul săltat).
·
Aruncare şi prindere de pe loc şi
din deplasare (aruncări lansate, azvârlite, la ţintă, la distanţă, la partener
şi prinderi în sus, în podea; prinderi cu două mâini).
5. Deprinderi
motrice utilitar - aplicative
- Echilibrul (deplasări în echilibru pe suprafeţe înguste şi înălţate, cu purtare şi păşire peste obiecte).
- Târâre ( târâre joasă şi laterală, pe sub obstacole, cu/ fără obiecte).
- Căţărare (căţărare pe scara fixă şi pe banca înclinată - cu progresia înălţimii; deplasare laterală pe banca înclinată şi coborâre pe scara fixă).
- Escaladare (escaladare cu apucare, sprijin şi păşire peste obstacol).
- Tracţiune (deplasarea propriului corp pe banca de gimnastică prin tracţiune alternativă cu braţele).
- Împingere (împingerea unor obiecte, individual şi pe perechi; împingere reciprocă între parteneri, cu / fără obiecte; împingeri reciproce din şezând spate în spate).
- Transport (transportul de obiecte şi aparate pe perechi în grup, transport în doi a unui coleg - scăunelul).
- Ştafete şi parcursuri aplicative.
6. Deprinderi
motrice sportive elementare
·
Specifice atletismului (alergare de rezistenţă în tempo moderat cu start
din picioare, alergare de viteză cu start de jos, săritura în lungime cu elan,
aruncarea mingii de oină de pe loc, la distanţă, săritură în înălţime cu
păşire).
·
Specifice gimnasticii:
-
acrobatice (cumpănă pe un picior,
semisfoara, podul de sus cu sprijin, stând pe omoplaţi, rulări, rostogolire
înapoi din ghemuit în ghemuit, rostogolire înainte din depărtat în ghemuit,
rostogolire înapoi din ghemuit în depărtat);
-
ritmice - sportive (balansări de
braţe, variaţii de paşi, întoarceri pe loc, echilibru);
-
aerobice (paşi aerobici de bază).
- Specifice jocurilor sportive – jocuri dinamice şi pregătitoare, specifice fiecărui joc sportiv predat (minibaschet, minifotbal, minihandbal, badminton, tenis de masă şi de câmp).
- Specifice sporturilor sezoniere (schi, patinaj role/ gheaţă, înot, sanie).
- Noţiuni de regulament sportiv. Educarea spiritului de fair-play.
7. Informaţii
sportive
STANDARDE
CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
pentru învăţământul primar
|
Obiective cadru
|
Standarde
|
1.
|
Menţinerea stării optime de sănătate a elevilor şi
creşterea capacităţii de adaptare a acestora la factorii de mediu
|
S1.
Exemplificarea
a două activităţi desfăşurate în scopul menţinerii stării proprii de sănătate
|
2.
|
Armonizarea propriei dezvoltări fizice şi
prevenirea instalării abaterilor posibile de la aceasta
|
S2. Executarea unui complex de dezvoltare fizică
alcătuit din patru exerciţii posibilităţile individuale
S3. Prezentarea câte unui
exerciţiu pentru prevenirea instalării abaterilor de la postura corectă, pentru
spate, membrele inferioare, abdomen
|
3.
|
Extinderea
fondului propriu de deprinderi motrice de bază, aplicativ-utilitare şi
sportive elementare şi dezvoltarea calităţilor motrice aferente
|
S4. Aplicarea, în cadrul unei ştafete, a două
deprinderi motrice de bază, dintre alergare, săritură, aruncare-prindere
S5. Aplicarea, în cadrul unei ştafete, a două
deprinderi aplicativ-utilitare dintre târâre, escaladare, transport,
tracţiune
S6. Demonstrarea nivelului de dezvoltare a
calităţilor motrice, raportat la valorile determinate prin evaluarea
predictivă la începutul ciclului de şcolaritate
S7. Aplicarea deprinderilor sportive elementare
însuşite în cadrul unei discipline sportive, cu respectarea regulamentului
specific şi adecvarea la sistemul de relaţii cu partenerii şi cu adversarii
|
4.
|
Practicarea
independentă a exerciţiilor fizice, a jocurilor şi a diferitelor sporturi
|
|
5.
|
Manifestarea
spiritului de echipă şi de întrecere, în funcţie de un sistem de reguli
acceptate
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu