ANEXA 3 la Ordinul ministrului
educaţiei şi cercetării nr. 5198/ 01.11.2004
MINISTERUL EDUCAŢIEI
ŞI CERCETĂRII
PROGRAMĂ ŞCOLARĂ PENTRU CLASA A III-A
EDUCAŢIe MUZICALĂ
Aprobat
cu ordin al Ministrului
nr.
5198 din 01.11.2004
Bucureşti, 2004
NOTA DE PREZENTARE
Documentul de faţă reprezintă curriculum-ul de Educaţie muzicală pentru clasa III-a.
Acesta are rolul de a regla activitatea cadrelor didactice care predau această
disciplină şi de a furniza informaţii privind ce anume se intenţionează să ştie şi să fie
capabili să facă elevii la sfârşitul anului şcolar.
Scopul educaţiei muzicale
constă în dezvoltarea sensibilităţii estetice a elevilor, a capacităţilor de
receptare şi exprimare muzicală, prin activităţi practice de cântare (vocală şi
instrumentală) şi prin audiţii muzicale, în contexte de învăţare, care să
permită manifestarea spontană, creativă a elevilor şi exprimarea preferinţelor
acestora pentru audiere şi reaudiere.
Noul curriculum continuă coerent curriculumul pentru
clasele I şi a II-a, accentuând importanţa activităţilor concrete, a jocului, a
mişcării, a obiectelor şi a instrumentelor care produc diverse sunete, pentru
receptarea muzicii şi pentru exprimarea prin muzică. Un aspect pozitiv ce se
poate remarca este acela că, prin sugestiile de activităţi de învăţare, se
direcţionează schimbarea practicilor educaţionale în clasa de elevi, în sensul
unei abordări didactice integrate a educaţiei muzicale.
Educaţia muzicală, componentă de bază
a educaţiei artistice în şcoala primară, dispune de valenţe formative multiple,
vizând toate resorturile personalităţii umane, atât pe cele afective cât şi pe
cele psiho-motrice şi intelectuale.
Educaţia muzicală se desfăşoară în
două etape: etapa oral intuitivă (a
prenotaţiei), în care muzica se învaţă exclusiv după auz, prin ascultare şi
cântare, mişcare şi acompaniament ritmic de jucării sonore sau instrumente de
percuţie, şi etapa notaţiei (a
scris-cititului muzical), în care cunoaşterea şi aplicarea elementelor de
limbaj muzical se realizează în mod conştient. Acompaniamentul muzical şi
ritmic este asigurat atât de învăţători, cât şi de elevi.
Forma actuală a curriculum-ului de Educaţie muzicală reflectă adecvarea la
nivelul ciclului primar a unor principii de proiectare curriculară care au
menirea să asigure coerenţa acestei discipline, principii care constituie, în
fapt, dominantele noului curriculum.
În acest context, documentul
prezintă următoarea structură:
§ Obiective cadru,
urmărite pe întreg parcursul ciclului primar;
§ Obiective de referinţă
însoţite de exemple
de activităţi de învăţare, prezentate pentru fiecare an de
studiu;
§ Conţinuturi ale învăţării, prezentate
pentru fiecare an de studiu;
§ Sugestii pentru
repertoriul de cântece şi pentru audiţii muzicale, prezentate
pentru fiecare an de studiu;
§ Standarde curriculare ca repere necesare pentru construirea
descriptorilor de performanţă în vederea evaluării rezultatelor învăţării la
finele învăţământului primar.
NOTĂ:
Prezenta programă este valabilă
şi pentru unităţile de învăţământ / clasele în care predarea se face în limbile
minorităţilor naţionale. În activităţile de învăţare se poate valorifica
material muzical, vocal şi instrumental, conform specificului naţional, atât în
reproducerea cântecelor, cât şi prin audiţii.
obiective cadru
1.
Valorificarea în practica vocală şi instrumentală a elementelor de limbaj
muzical receptate
2. Exprimarea prin muzică
|
CLASA
a III-a
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Valorificarea în practica vocală şi instrumentală a elementelor de
limbaj muzical receptate
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
|
La sfârşitul clasei a III-a, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a III-a, se recomandă următoarele
activităţi:
|
|
1.1
|
să reproducă un repertoriu de cântece receptate după auz, respectând
cerinţele unei emisii, intonaţii şi dicţii corecte
|
- redarea fragmentară şi integrală, în colectiv, în grupuri mici şi
individual, a unui repertoriu de 15-20 de cântece, cu ambitusul cuprins între
do1-do2;
-
exersarea deprinderilor de
cântare în colectiv şi de tehnică vocală (emisie naturală, dicţie,
respiraţie);
|
*1.2
|
să diversifice mişcările prin care evidenţiază elementele de limbaj
muzical întâlnite în melodii
|
-
marcarea strofei şi a
refrenului cântecului, prin respiraţie, prin mişcare şi prin modalităţile de
interpretare armonico-polifonică (exemplu:solist-cor);
-
exersarea prin joc a mişcării
sugerate de ritm, mersul melodic, metru şi text, cântând sau audiind;
- recunoaşterea unor elemente de structură muzicală (început, sfârşit,
repetiţii etc.), prin asocierea lor cu anumite mişcări corporale;
|
1.3
|
să diferenţieze auditiv şi în cântare calităţile
sunetului muzical (înălţime, intensitate, durată şi timbru)
|
- audierea comparată (prin jocuri) a unor:
- sunete emise de voci umane (adult-copil, bărbat-femeie);
- timbruri instrumente (pian, vioară);
- audierea comparată (prin jocuri) a sunetelor de intensităţi diferite:
tare - mediu – încet;
- reproducerea vocală/cu jucării muzicale/cu bătăi din palme a unor
onomatopee şi recitative/formule ritmice (două-patru măsuri);
-
audierea comparată (prin jocuri)
a unor intervale: ascendente-descendente, a mersului melodic ascendent şi
descendent;
|
*1.4
|
să redea instrumental (blockflöte,
xilofon, clape, instrumente specifice zonei etc.) sunete de înălţimi diferite
şi melodii simple (din folclorul copiilor)
|
-
asocierea poziţiei mâinii pe instrument cu sunetul (4-5
sunete)
- redarea instrumentală a cântecelor
învăţate vocal, în limitele sunetelor cunoscute, a duratelor de pătrime şi
optime şi a pauzei de pătrime, în măsura de 2/4;
|
1.5
|
să identifice prin audiţie elemente de limbaj muzical
(timbru, ritm, melodie)
|
- sesizarea nuanţelor contrastante (tare-încet);
- sesizarea timbrurilor diferite (vocal-instrumental);
-
sesizarea tempo-urilor
contrastante (lent-repede);
|
1.6
|
- audierea unor piese folclorice
variate: obiceiuri de iarnă, dansuri (înregistrări sau direct);
-
audierea
unor lucrări din creaţia cultă.
|
2. Exprimarea prin muzică
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
|
La sfârşitul clasei a III-a, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a III-a, se recomandă următoarele
activităţi:
|
|
2.1
|
să utilizeze nuanţa şi tempo-ul adecvate în interpretarea cântecelor
din repertoriu, corelându-le cu conţinutul de idei al cântecului
|
- cântarea cu nuanţa şi tempo-ul potrivite, în interpretarea vocală şi
vocal-instrumentală individuală şi colectivă
|
2.2
|
să cânte la unison şi în aranjamente armonico-polifonice
|
-
cântarea vocală la unison, pe grupe (alternativ, în
lanţ, în dialog), cu solist şi cor;
- cântarea pe grupe (vocale şi instrumentale), utilizând alternativ sau
concomitent instrumentele melodice şi de percuţie alese;
|
2.3
|
să identifice în cântecele audiate
specificul relaţiei dintre conţinutul de idei şi caracterul melodiei
|
- stabilirea corespondenţelor între
conţinutul de idei şi caracterul melodiei;
- diferenţierea tematică a cântecelor;
|
2.4
|
să
cânte vocal, cu acompaniament instrumental realizat de către cadrul didactic
|
-
interpretarea
cântecelor cu acompaniamentul instrumentului mânuit de
cadrul didactic;
|
2.5
|
să
acompanieze cântecele ritmic şi metric
|
- acompanierea cu mişcări corporale (bătăi din palme, pe genunchi, pe
piept, cu talpa pe podea, pocnind din degete)
- acompanierea cu jucării muzicale (toba, lemne, clopoţel, maracas,
trianglu, tamburină, gong, castagneta);
-
confecţionarea de jucării
muzicale;
|
2.6
|
să îşi
exprime argumentat preferinţa
pentru anumite cântece, pentru un anumit gen de muzică
|
- compararea cântecelor din repertoriu, alegerea cântecelor adecvate
pentru diferite evenimente din viaţa clasei sau a şcolii, a celor preferate;
- dialog dirijat pe tema preferinţelor muzicale;
|
2.7
|
să redea prin onomatopee şi/sau prin
sunete muzicale personaje literare, fenomene naturale etc.
|
- crearea unui joc pe muzică, inspirat de conţinutul de idei, de
caracterul melodiei, sau de anumite elemente de limbaj
- asocierea timbrului instrumental cu anumite personaje literare, cu
fenomene din natură etc.;
|
*2.8
|
să
improvizeze scurte melodii
|
-
improvizaţia melodică pe o
temă muzicală dată (2-4 măsuri).
|
CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
Cântarea vocală
-
deprinderi
specifice de cânt (emisia naturală, dicţia, respiraţia corectă)
-
deprinderi
de cântare în colectiv
*Cântarea instrumentală
- jucării muzicale
- instrumente muzicale melodice şi de
percuţie
Ritmul
Tactarea
măsurii
Duratele de
pătrime, optime, doime şi pauza de pătrime, structuri ritmice
Măsura de
2/4
Melodia
*Sunetele La, Sol, Mi, Do
Legătura dintre text şi melodie (strofa
şi refrenul, versul)
Elemente de construcţie a melodiei:
început, sfârşit, repetiţii
*Improvizaţia melodică pe o temă
muzicală dată
Timbrul
Sunete
vocale-instrumentale
Vocea
de adult şi de copil, vocea de bărbat şi de femeie
Solistul
şi corul
Pianul, vioara
Genuri muzicale
Genuri
ale folclorului ocazional: colinda şi cântecul de stea.
Genuri muzicale de
factură cultă: valsul, rapsodia.
Interpretarea
Procedee
armonico-polifonice: grupe alternative, solist – cor, lanţ, dialog
Cântarea
cu acompaniament
Cântarea
vocal-instrumentală
Nuanţe:
tare – încet – mediu
Tempo:
repede – lent
Mişcarea
pe muzică: liberă, ritmică, pe timpii
măsurii, inspirată de
caracterul muzicii¸ mişcarea de dans
Repertoriu de cântece (sugestii)
1. Cu mingea
|
2. Barza – ***
|
3. Melcul supărat - d.f.c.
|
4. Bondarul -
Gr. Teodosiu
|
5. Foaie verde busuioc – I. D. Vicol
|
6. Săniuţa - I. D. Vicol
|
7. Mamei - Marţian Negrea
|
8. Cântă iar - I. D. Vicol
|
9. Glasul instrumentelor - Al. Husanide
|
10. Trec ostaşii - Ion Chioreanu
|
11. În pădure - ***
|
12. Primăvara a sosit - N. Oancea
|
13. Zidarul - C. Lungu
|
14. Iepuraş, drăgălaş - după Al. Voevidca
|
15. Dogarul - G. Breazul
|
16. Cântă iar în crânguri - Ion D. Vicol
|
17. Primăvara a sosit - N. Oancea
|
18. Mişcă vântul frunzele - D. Cuclin
|
19. Vulpea şi raţa - Gh. Mugur
|
20. Săniuţa - ***
|
21. Ceasul - Al. Voevidca
|
22. În clasă - Al. Voevidca
|
23. Glasul florilor - T. Vasilache
|
Audiţii
muzicale (sugestii)
A. Vivaldi
|
- Anotimpurile, fragmente
|
Leopold Mozart
|
- Simfonia jucăriilor, fragmente
|
W. A. Mozart
|
- Mica serenadă, fragmente
|
J. Haydn
|
-
Simfonia Ceasornicul, fragmente
- Simfonia Surpriza (p. 2),
fragmente
|
R. Schumann
|
- Scene pentru copii (pian), fragmente
|
F.
Mendelssohn-Bartholdy
|
- Uvertura la Visul unei nopţi de
vară
|
G. Enescu
|
-
Rapsodia I şi II, fragmente;
- Suita Impresii din copilărie, fragmente
|
N.
Rimski-Korsakov
|
- Zborul cărăbuşului, fragmente
|
A. Dvorák
|
- Humoresca, fragmente
|
Sabin Drăgoi
|
- Divertisment rustic, fragmente
|
STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
la sfârşitul ciclului primar
Obiective cadru
|
Standarde
|
|
1
|
Valorificarea
în practica muzicală vocală şi instrumentală a elementelor de
limbaj muzical receptate
|
S1.
Cântarea
vocală în colectiv şi în grupe mici a
unui repertoriu de cântece pentru copii format din 10 cântece
S2.
Citirea
şi acompanierea unor cântece cu o problematică muzicală redusă
|
2
|
Exprimarea
prin muzică
|
S3.
Interpretarea
repertoriului în aranjamente simple
armonico-polifonice, cu acompaniamente
ritmice, vocale şi vocal-instrumentale, sub formă de joc
S4. Transpunerea elementelor de limbaj
muzical şi a propriilor trăiri în mişcarea corporală (liberă, dirijată, de
dans)
|
Anexa
nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei
şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI
ŞI CERCETĂRII
PROGRAMĂ ŞCOLARĂ PENTRU CLASA A IV-A
EDUCAŢIe muzicală
Aprobat cu ordin al ministrului
nr. 3919 / 20.04.2005
Bucureşti, 2005
NOTA DE PREZENTARE
Documentul
de faţă reprezintă curriculumul de Educaţie
muzicală pentru clasa IV-a. Acesta are rolul de a regla activitatea
cadrelor didactice care predau această disciplină şi de a furniza informaţii privind ce anume se intenţionează să ştie şi să fie
capabili să facă elevii la sfârşitul învăţământului primar.
Scopul educaţiei muzicale
constă în dezvoltarea sensibilităţii estetice a elevilor, a capacităţilor de
receptare şi de exprimare muzicală, prin activităţi practice de cântare (vocală
şi instrumentală) şi prin audiţii muzicale, în contexte de învăţare care să
permită manifestarea spontană, creativă a elevilor şi exprimarea preferinţelor
acestora pentru audiere şi reaudiere.
Noul curriculum continuă
coerent curriculumul pentru clasele I – a III-a, accentuând importanţa
activităţilor concrete, a jocului, a mişcării, a obiectelor şi a instrumentelor
care produc diverse sunete, pentru receptarea muzicii şi pentru exprimarea prin
muzică. Concomitent cu activităţile de tip joc, receptarea şi reproducerea
muzicii inclusiv cu ajutorul instrumentelor muzicale accesibile copiilor şi
cadrelor didactice constituie un demers didactic dezirabil, prin care să fie
atinse obiectivele prevăzute în programă. În acelaşi timp, utilizarea
instrumentelor muzicale accesibile constituie o modalitate de a implica în
activitatea specifică lecţiei de Educaţie
muzicală a elevilor distoni.
În cadrul demersului
evaluativ, va fi valorificată inclusiv participarea elevilor la activităţile
artistice prilejuite de diferite evenimente laice şi religioase (serbări
dedicate zilei şcolii, zilei învăţătorului, zilelor de naştere ale colegilor,
cu ocazia Crăciunului etc.).
Educaţia muzicală,
componentă de bază a educaţiei artistice în şcoala primară, dispune de valenţe
formative multiple, vizând toate resorturile personalităţii umane, atât pe cele
afective cât şi pe cele psiho-motrice şi intelectuale.
Forma actuală abordată
în curriculumul de Educaţia muzicală reflectă
adecvarea la nivelul ciclului primar a unor principii de proiectare curriculară
care au rolul să asigure coerenţa acestei discipline, principii care constituie,
în fapt, dominantele noului curriculum.
În acest context, documentul prezintă următoarea structură:
§ obiective cadru,
urmărite pe întreg parcursul ciclului primar;
§ obiective de referinţă
însoţite de exemple
de activităţi de învăţare, prezentate pentru fiecare an de
studiu;
§ conţinuturi ale învăţării, prezentate
pentru fiecare an de studiu;
§ sugestii pentru
repertoriul de cântece şi pentru audiţii muzicale, prezentate
pentru fiecare an de studiu;
§
standarde curriculare, ca repere necesare pentru construirea
descriptorilor de performanţă în vederea evaluării rezultatelor
învăţării la finele învăţământului primar.
NOTĂ:
Prezenta programă este valabilă
şi pentru unităţile de învăţământ / clasele în care predarea se face în limbile
minorităţilor naţionale. În activităţile de învăţare se poate valorifica
material muzical, vocal şi instrumental, conform specificului naţional, atât în
reproducerea cântecelor, cât şi prin audiţii.
OBIECTIVE DE
REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1.
Valorificarea în practica vocală şi instrumentală a
elementelor de limbaj muzical receptate
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de
învăţare
|
|
La sfârşitul clasei a IV-a, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a, se recomandă următoarele
activităţi:
|
|
1. 1
|
să reproducă un repertoriu de
cântece receptate după auz sau descifrate cu ajutorul unui instrument muzical,
individual şi colectiv
|
- perfecţionarea
deprinderilor de cântare în colectiv şi de tehnică vocală (emisie naturală, dicţie,
respiraţie);
- redarea fragmentară şi
integrală a cântecelor din repertoriul propus respectând intonaţia corectă
(20-25 de cântece cu ambitusul do1-do2);
-
cântarea în colectiv, în grupuri mici şi individual;
|
1.2
|
să marcheze prin mişcare
anumite elemente de limbaj muzical
|
- exersarea prin joc a
mişcării pe cântec (sugerate de text, de ritm şi de metru, de structura
melodiei);
|
1.3
|
să diferenţieze intuitiv, în
audiţie, elemente de limbaj muzical, corelându-le cu cele utilizate în
practica muzicală de cântare
|
- sesizarea timbrurilor
diferite (orchestra, corul, pian, vioară, trompetă*, nai) cu sau fără acompaniament;
- audierea unor lucrări
interpretate în nuanţe contrastante (tare-încet);
- audierea unor lucrări
interpretate în tempo-uri contrastante (lent-repede);
- tactarea intuitivă a
metrului binar şi ternar , cu ambele braţe (audiţie);
- reproducerea vocală, cu
jucării muzicale, cu bătăi din palme, a unor ritmuri simple, onomatopee şi
recitative/formule ritmice (două măsuri) – intuitiv sau prin citire ritmică;
-
audierea unor lucrări cu caracter diferit;
|
1.4
|
să redea instrumental – blockflöte,
xilofon, clape (nu pianul) – sau vocal sunete de înălţimi diferite şi melodii
simple (din folclorul copiilor)
|
- asocierea poziţiei mâinii pe
instrument cu sunetul (6 sunete: la-sol-fa-mi-re-do);
-
redarea instrumentală a cântecelor ce au melodia în limitele sunetelor precizate, a duratelor
de pătrime, optime, doime şi doime cu
punct, a pauzei de pătrime, în măsurile de 2/4 şi 3/4;
|
1.5
|
să diferenţieze, în cadrul
audiţiilor de muzică populară, cântecul
propriu-zis* , cântece de dans din zonă şi pe cele legate de
obiceiurile de iarnă
|
- audierea unor piese
folclorice diferite: obiceiuri de iarnă, dansuri, cântecul propriu-zis.
(înregistrări sau direct);
- delimitarea pieselor specifice zonei;
- identificarea unor
instrumente populare specifice zonei; confecţionarea
acestora*;
- asocierea melodiilor
populare cu anumite mişcări corporale;
- audierea unor lucrări
din creaţia cultă;
-
conştientizarea elementelor muzicale (început, sfârşit,
repetiţii etc.);
|
1.7
|
să reproducă unele cântece
populare accesibile
|
- cântarea în colectiv a
colindelor cunoscute în zonă;
|
1.8
|
să diferenţieze în cadrul
audiţiilor unele lucrări de factură cultă
|
- audierea unor menuete
accesibile, de largă popularitate, comparativ cu valsul.
|
2.
Exprimarea prin muzică
Obiective de referinţă
|
Exemple de activităţi de învăţare
|
|
La
sfârşitul clasei a IV-a, elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a, se recomandă următoarele activităţi:
|
|
2. 1
|
să interpreteze cântece din repertoriul pentru copii, adecvat conţinutului
de idei şi caracterului acestora, fără a diminua spontaneitatea şi
naturaleţea specifice copilului
|
- cântarea colectivă, cu
dinamica şi tempo-ul adecvate;
- alegerea şi motivarea interpretării
unor cântece din categorii cunoscute, sugerate în repertoriu;
|
2. 2
|
să cânte în aranjamente armonico-polifonice
simple
|
- cântarea vocală,
vocal-instrumentală şi instrumentală pe grupe (alternativ, în lanţ, în
dialog); cu solist şi cor, cu ison ritmic*;
|
2.3
|
să îşi exprime argumentat preferinţa pentru anumite cântece, pentru o
anumită modalitate de interpretare cu colectivul clasei, pentru o anumită
muzică de audiat
|
- clasificarea tematică
şi compararea interpretării variate a cântecelor din repertoriu;
- alegerea cântecelor
preferate;
- alegerea cântecelor
pentru serbarea clasei;
|
2.4
|
să cânte cu acompaniament instrumental direct sau înregistrat
|
- interpretarea cântecelor cu
acompaniamentul instrumentului mânuit de cadrul didactic;
- interpretarea cântecelor
cu „negative”;
|
2.5
|
să acompanieze cântecele, marcând simultan
ritmul şi metrul
|
- asocierea cu mişcări
corporale;
- acompanierea cu jucării
muzicale (toba, lemne, clopoţel, maracas, trianglu, tamburină, gong, castagneta);
-
confecţionarea de jucării muzicale;
|
2.6
|
să interpreteze cântece vocal-instrumental
|
- cântarea pe grupe
(vocale şi instrumentale), utilizând instrumentul melodic ales, alternativ şi
concomitent;
- interpretarea
vocal-instrumentală cu acompaniamentul jucăriilor muzicale;
- interpretarea repertoriului
selectat pentru formaţii muzicale (vocale, vocal-instrumentale sau
instrumentale);
- aprecierea aportului
individual la interpretarea colectivă;
-
participarea la serbări;
|
2.7
|
să asocieze idei şi impresii sugerate de lecturi
şi de imagini vizuale, cu muzica audiată
|
- compunerea scrisă
inspirată de conţinutul şi caracterul melodiei unui cântec;
- alegerea unui titlu
pentru muzica audiată;
- descrierea unui
personaj;
-
realizarea unui desen ca tălmăcire vizuală a imaginilor
auditive;
|
*2.8
|
să improvizeze
spontan mici melodii, vocal sau instrumental
|
-
improvizaţia melodică la text dat
sau creat (două măsuri).
|
-
|
NOTĂ:
Prezenta programă este valabilă şi pentru
şcolile în care predarea se face în limbi ale minorităţilor naţionale.
Manualele pot conţine material vocal şi
instrumental (exemple, repertorii de cântece, audiţii muzicale) conform
specificului naţional.
CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
Cântarea vocală
-
deprinderi specifice de cânt (emisia naturală, dicţia,
respiraţia corectă)
-
deprinderi de cântare în colectiv
Cântarea instrumentală
- jucării
muzicale
- instrumente
muzicale melodice şi de percuţie
Ritmul
Duratele de pătrime, optime, doime, doime cu punct şi pauza de pătrime
Măsura de 2/4, 3/4
Melodia
Sunetele La, Sol, Fa, Mi, Re, Do
Legătura dintre text şi melodie (strofa şi refrenul, versul)
Elemente de construcţie a melodiei: început, sfârşit, repetiţii
*Improvizaţia melodică pe un text dat, prin continuarea melodiei
Timbrul
Sunete vocale-instrumentale
Orchestra şi corul
Pianul, vioara, trompeta*
şi naiul
Genuri muzicale
Genuri
ale folclorului ocazional: colinda şi cântecul
propriu-zis din zonă*
Genuri muzicale de factură cultă:
menuetul, hora
Interpretarea
Procedee
armonico-polifonice: solist – cor, lanţ, dialog, ison ritmic*
Cântarea
cu acompaniament
Cântarea
vocal-instrumentală
Nuanţe:
tare – încet
Tempo:
repede – lent
Mişcarea
pe muzică: liberă, ritmică, pe timpii
măsurii, mişcarea de dans
- Repertoriul de cântece (sugestii)
Ö
Drag mi-e jocul românesc – d.f.c.
|
Ö
Albă zăpadă
|
Ö
Nu lăsa pe mâine – E.Wiski
|
Ö
Dansul – E.Wiski
|
Ö
Cântecul tobei – Gherase Dendrino
|
Ö
De ziua mamei – Gh. Dăncuş
|
Ö
Căluşeii – Gr.Toedosiu
|
Ö
Porumbiţa – G.Breazul
|
Ö
Cocoşul – Marcel Botez
|
Ö
Cântec de toamnă - N.Lungu
|
Ö
Albină şi florile – Cameliu Graur
|
Ö
Mierla – cântec popular
|
Ö
Licuriciul – Şt. Andronic
|
Ö
Concertul – Tănase Constantinescu
|
Ö
Rândunica – Ion D. Vicol
|
Ö
Florile dalbe – după T. Popovici
|
Ö
Pârâiaş, pârâiaş – D. Cuclin
|
Ö
Omul de zăpadă – ***
|
Ö
Toba – ***
|
Ö
Sunt român – G. Breazul, N. Saxu
|
Ö
Voi i-aţi ascultat vreodată ? –
Gh.Dumitrescu
|
Ö
Zidarul – C.Lungu
|
Ö
Pe baltă – ***
|
- Audiţii muzicale (sugestii)
Ö
A. Vivaldi
|
– „Anotimpurile”, fragmente
|
Ö
Leopold Mozart
|
– Simfonia jucăriilor, fragmente
|
Ö
W. A. Mozart
|
– „Mica serenadă”, fragmente
|
Ö
J. Haydn
|
– Simfonia “Ceasornicul”, fragmente
– Simfonia „Surpriza” (p. 2),
fragmente
|
Ö
R. Schumann
|
– „Scene pentru copii” (pian),
fragmente
|
Ö
F. Mendelssohn-Bartholdy
|
– Uvertura la “Visul unei nopţi de vară”
|
Ö
G. Enescu
|
– Rapsodia I şi II, fragmente
– Suita “Impresii din copilărie”, fragmente
|
Ö
N. Rimski-Korsakov
|
– „Zborul cărăbuşului”,
fragmente
|
Ö
A. Dvorák
|
– Humoresca, fragmente
|
Ö
Sabin Drăgoi
|
– Divertisment rustic, fragmente
|
STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
Obiectiv
cadru
|
Standard
|
1.
Valorificarea în practica muzicală vocală şi
instrumentală a elementelor de limbaj muzical receptate
|
S1. Cântarea vocală în
colectiv şi grupe mici a unui repertoriu de cântece pentru copii (minimal)
S2. Tehnica instrumentală
elementară de acompaniament şi de citire a unor cântece cu o problematică
muzicală redusă
|
2.
Exprimarea prin muzică
|
S3. Interpretarea
repertoriului în aranjamente simple armonico-polifonice, cu acompaniamente
ritmice, vocal şi vocal-instrumental, sub formă de joc
S4. Mişcarea pe muzica
interpretată sau audiată
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu