Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME ŞCOLARE PENTRU CLASA A IV-A
EDUCAŢIE
CIVICĂ
Aprobat
prin ordin al ministrului
Nr. 3919/ 20.04.2005
Bucureşti, 2005
NOTA DE PREZENTARE
Curriculum-ul
pentru disciplina Educaţie civică,
clasa a IV-a, răspunde cerinţelor formulate în textul Legii învăţământului, în
special în articolele 3 şi 4, referitoare la idealul educaţional şi la
finalităţile învăţământului.
Demersurile de
educare civică propuse prin actuala programă sunt concordante, de asemenea, cu
spiritul şi cu recomandările cuprinse în:
· Comunicatul final “Coeziune socială şi
calitate – o provocare pentru educaţie” adoptat de a patra Conferinţă a
Miniştrilor Europeni ai Educaţiei
(Bucureşti, 18 – 20 iunie 2000);
· Convenţia privind drepturile copilului, 1989.
Locul disciplinei Educaţia civică
în învăţământul primar, la clasele a III-a şi a IV-a este justificat de:
· nevoia de a-i iniţia pe şcolarii mici în
practicarea unui comportament civic într-o societate democratică: un
comportament activ, liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ,
reflexiv, autoevaluativ;
· necesitatea de alfabetizare civică a
şcolarilor mici prin familiarizarea acestora cu limbajul, tematizările şi
activităţile de învăţare specifice;
· posibilitatea de a valorifica experienţa
specifică vârstei prin accentuarea dimensiunilor afectiv-atitudinale asociate
celei cognitive, stimularea participării şi a comunicării sociale responsabile.
Educaţia pentru
democraţie este un proces complex şi de lungă durată, iar şcolarul mic este
implicat în viaţa socială prin apartenenţa sa la familie, la grupurile de joc
şi de învăţare, dar şi prin relaţiile specifice pe care el le poate stabili cu
diverse instituţii şi organizaţii din comunitatea în care trăieşte (de exemplu
şcoala, biserica, primăria, diferite organizaţii nonguvernamentale etc.). De
aceea, procesul de socializare poate şi trebuie să înceapă de timpuriu.
Curriculum-ul de faţă se adresează
învăţătorilor, autorilor de manuale şi elevilor. Lectura integrală a acestuia
este absolut necesară înaintea elaborării de către autorii de manuale sau de
către învăţători a unor unităţi distincte de învăţare sub forma unor capitole
şi lecţii. Informaţiile factuale, exemplele, cazurile sau situaţiile folosite
ca referinţă pentru activităţile cu elevii pot fi alese în funcţie de specificul
clasei, al unor elevi, al comunităţilor locale etc. Curriculum-ul este
orientativ în ceea ce priveşte conţinuturile şi metodele. Obiectivele sunt mai
directive şi sunt prezentate sub forma obiectivelor-cadru şi a obiectivelor de
referinţă, formulate în raport cu o anumită selecţie a activităţilor de
învăţare.
Învăţătorii şi autorii de manuale îşi pot
concentra atenţia în mod diferit asupra activităţilor de învăţare şi asupra
practicilor didactice. Diversitatea situaţiilor concrete face posibilă şi
necesară o diversitate de soluţii didactice. Din această perspectivă,
propunerile programei nu trebuie privite ca reţetare inflexibile. Echilibrul
între diferite abordări şi soluţii trebuie să fie rezultatul proiectării
didactice personale şi al cooperării cu elevii fiecărei clase în parte.
I. Obiective
cadru
1. Cunoaşterea şi
utilizarea limbajului din sfera valorilor civice
2. Cunoaşterea şi
respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare în societate
3. Dezvoltarea unor
comportamente relaţionale privind constituirea grupurilor sociale
4. Dezvoltarea şi
manifestarea unor atitudini favorabile luării deciziilor şi exprimării
opiniilor în ceea ce priveşte activitatea grupurilor din care fac parte
|
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI
EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Cunoaşterea
şi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
|
La
sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
1.1.
|
să recunoască
şi să folosească termeni specifici disciplinelor sociale
|
- desprinderea înţelesului unui cuvânt din
context;
- observarea şi comentarea unor imagini şi
texte cu conţinut civic;
|
1.2.
|
să-şi dezvolte
vocabularul, utilizând corect concepte specifice educaţiei civice
|
- utilizarea de glosare, dicţionare,
texte, liste de cuvinte pentru desprinderea sensului unor termeni specifici
culturi civice;
- alcătuirea unor minidicţionare de
termeni civici;
|
*1.3.
|
să-şi exprime oral sau în scris, în cuvinte
proprii, un punct de vedere personal cu privire la comportamentul civic în
diferite situaţii
|
- realizarea unor scurte povestiri pornind de la o situaţie dată.
|
2. Cunoaşterea şi
respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
2.1.
|
să compare
situaţii care privesc drepturi şi îndatoriri ale copilului
|
- elaborarea unui regulament al clasei cu
drepturi şi îndatoriri;
|
2.2.
|
să identifice
reguli şi norme de comportament civic în diferite situaţii
|
- simularea ;
- discutarea în clasă a unor reguli;
- participarea la stabilirea regulilor în
cadrul grupurilor din care fac parte elevii;
- exersarea unor roluri specifice prin
activităţi pe grupe de lucru.
|
3. Dezvoltarea unor comportamente relaţionale
privind constituirea grupurilor sociale
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
3.1.
|
să identifice
locul şi rolul persoanelor familiare
|
- exersarea unor roluri specifice în
activitatea unui grup;
|
3.2.
|
să participe
la dezvoltarea climatului afectiv pozitiv în grup
|
- jocul de rol;
|
*3.3.
|
să descrie şi să compare tipuri de relaţii şi atitudini sociale (colaborare, competiţie,
solidaritate, toleranţă, intoleranţă) pornind de la situaţii concrete
|
- analiza unor cazuri mediatizate.
|
4. Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini
favorabile luării deciziilor şi exprimării opiniilor personale în ceea ce
priveşte activitatea grupurilor din care fac parte
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
4.1.
|
să compare în
termeni simpli informaţiile necesare luării unor decizii
|
- valorificarea informaţiei sociale
oferite de mass media;
|
*4.2.
|
să formuleze şi să exprime opinii personale în
aprecierea unor situaţii cu conţinut civic
|
- discutarea unor cazuri reale sau imaginate care solicită decizie şi
exprimarea opiniilor personale;
- imaginarea şi participarea la funcţionarea unui consiliu local al
copiilor.
|
CONŢINUTURlLE
ÎNVĂŢĂRII
I. Raporturile noastre cu ceilalţi
oameni.
1. Relaţii
dintre oameni în cadrul grupului:
· de rudenie;
· de prietenie;
· de colaborare şi de competiţie;
· de autoritate (conducătorul grupului,
supunerea, invidia, revolta, admiterea - respingerea din / de către grup).
2. Manifestarea
relaţiilor dintre oameni în diferite situaţii:
· situaţii “normale” (desfăşurarea unor
activităţi, obţinerea unor drepturi, relaţii cu diferite autorităţi);
· situaţii “limită” (catastrofe, accidente,
agresiuni, moartea);
· *probleme
personale sau de grup (boală, sărăcia, singurătatea, neîncrederea).
3. Drepturile
copilului.
II. Comunitatea
1. Comunitatea
locală (sat, comună, oraş, judeţ, sector etc.).
2. Poporul.
3. *Naţiunea. Comunitatea internaţională.
III.
Societate şi stat
1. *Organizarea statală a societăţii. Instituţii
democratice ale statului român.
2. Simboluri ale
statului român.
STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
la finele învăţământului primar
|
Obiectiv cadru
|
Standard
|
1.
|
Cunoaşterea şi utilizarea limbajului din sfera valorilor
civice
|
S1.
Utilizarea
corectă a termenilor limbajului specific culturii civice
S2. Relatarea în cuvinte proprii a unor
fapte, situaţii, texte, lecturi, imagini vizând comportamentul civic
|
2.
|
Cunoaşterea şi respectarea drepturilor
copilului, a normelor de comportare în societate
|
S3.
Selectarea
dintr-un material dat a unor drepturi şi îndatoriri ale copilului
S4. Cunoaşterea şi folosirea unui număr de
norme şi reguli de comportare în societate în situaţii variate
|
3.
|
Dezvoltarea unor comportamente relaţionale privind
constituirea grupurilor sociale
|
S5.
Descrierea
în manieră concisă şi clară a modului de constituire şi de funcţionare a unui
grup din care face parte
|
4.
|
Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini
favorabile luării deciziilor şi exprimării personale în ceea ce priveşte
activitatea grupurilor din care face parte
|
S6.
Identificarea
unor situaţii în care se cere luarea unor decizii personale sau colective
S7.
Exprimarea
unor enunţuri simple pro sau contra luării unor decizii în plan civic
|
Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 3919 / 20.04.2005
MINI S TERUL EDUCAT IEI S I CERCE TARI I
CONSILIUL NATIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME SCOLARE PENTRU CLASA A IV-A
GEOGRAFIE
(introducere în geografie: de la localitatea natala la planeta)
Aprobat prin ordin al ministrului
Nr. 3919 / 20.04.2005
Bucuresti, 2005
Geografie, clasa a IV-a 2
NOTA DE PREZENTARE
Noul curriculum de Geografie pentru clasa a IV-a îsi propune sa contribuie la construirea orizontului de existenta
cotidiana a elevului (începând de la localitatea natala, pâna la nivelul planetei). Programa concretizeaza viziunea
asupra existentei individuale si sociale în lumea contemporana, bazata pe perceperea corecta a unor
evenimente care au loc simultan, atât în orizontul local si apropiat, cât si la nivelul tarii, al continentului natal si
al lumii contemporane. Acest spatiu, de la localitate la planeta, reprezinta orizontul-sursa al informatiilor
referitoare la viata cotidiana, la comunitate si la societatea zilelor noastre.
În acest context, un rol foarte important îi revine scolii în a-l ghida pe elev în formarea unei imagini obiective
asupra raporturilor spatiale si temporale care caracterizeaza realitatea observabila în mod direct sau mediat.
Din aceasta perspectiva, prezentul curriculum ofera aparatul conceptual si metodologic pentru descoperirea si
explorarea, de catre elev, a mediului geografic, asigurând trecerea gradata de la abordarea unor elemente,
fenomene si procese specifice orizontului local, la cele ale tarii, ale continentului si ale planetei ca întreg, ceea
ce este cunoscut sub numele de „treceri succesive de scara”.
Pentru dirijarea acestui demers de cunoastere, învatarea va fi axata pe o serie de activitati ca:
- observarea (libera sau dirijata) a realitatii înconjuratoare, în mod direct sau mediat;
- raportarea realitatilor teritoriale mai restrânse la cele cu o întindere mai mare;
- utilizarea informatiilor elementare din surse diferite de informare;
- raportarea elementelor observate la suporturi cartografice simple;
- interpretarea unei informatii cartografice minime si intuitive;
- exersarea trecerii de la o scara la alta, prin harti succesive simple, cu elemente esentiale
care reprezinta realitati ale spatiului geografic, ordonate de la localitatea natala la planeta;
- identificarea si selectarea unor informatii specifice, din sursele mass-media.
Noul curriculum de Geografie pentru clasa a IV-a prezinta selectiv, sintetic, esentializat, structurat pe niveluri
si în sisteme succesive, elementele de geografie a orizontului local, caracteristicile geografice generale ale
României si diferentierile sale regionale (unde se pune din nou accent pe orizontul regional apropiat), situarea
României în continentul european si în lume.
Continuturile prevazute în cadrul programei nu au semnificatie în sine, ci numai în relatie cu obiectivele învatarii,
servind strict la realizarea acestora.
Un element important îl constituie posibilitatea realizarii unei legaturi mai strânse între activitatile de învatare
si continuturile ofertate, pe de o parte, si experienta proprie a elevilor (directa si mediata de sursele de
informare), pe de alta parte. Programa ofera premisele pentru construirea unei reprezentari asupra realitatii
înconjuratoare, de la nivelul localitatii natale, pâna la dimensiunile planetei. Aceasta presupune si
valorificarea informatiei specifice din mass-media (referitoare la orizontul apropiat, regiune, judet, tara,
Europa, lumea contemporana), care este complementara observarii directe.
Astfel, prezenta formula de constructie a continuturilor, în relatie cu obiectivele învatarii, faciliteaza elevului
un demers introductiv în geografie: de la localitatea natala la planeta.
Noul curriculum de geografie dezvolta sensibil dimensiunea sociala a acestei discipline si apeleaza la elemente,
fenomene si informatii relevante pentru viata cotidiana a elevului.
Curriculumulul permite o organizare flexibila a instruirii, a gruparii continuturilor în concordanta cu reperele
majore ale contextului educational.
Geografie, clasa a IV-a 3
În vederea optimizarii procesului didactic propriu-zis, pot fi valorificate urmatoarele sugestii de aplicare:
- utilizarea informatiei (directe si indirecte) în mod prioritar, pentru atingerea
obiectivelor de referinta asumate prin planificarea anuala si prin proiectarea
unitatilor de învatare;
- dimensionarea continuturilor si a informatiei la elementele esentiale, strict
necesare atingerii obiectivelor asumate; sub raport educational, utilizarea unor
continuturi „în sine”, a unor termeni si denumiri presupuse din perspectiva unei
traditii, nu poate duce la cresterea performantelor scolare;
- realizarea unor exercitii de raportare permanenta, de la parte (orizontul apropiat si
local) la întregul în care se înscrie, prin treceri succesive de scara;
- realizarea unei corelatii mai strânse cu obiectivele si continuturile disciplinelor
care fac parte din aceeasi arie curriculara – Istorie, Educatie civica –, dar si cu alte
discipline ca, de exemplu, Limba si literatura româna, Stiinte ale naturii, Matematica.
- utilizarea unor forme variate de evaluare, care sa permita identificarea corecta a
performantelor scolare (teste scrise, portofolii, evaluare orala);
- utilizarea unor exercitii si activitati de învatare care sa stimuleze perceperea
realitatii înconjuratoare (de la localitatea natala la planeta), ca un întreg.
Pentru accesibilizarea învatarii, este necesara utilizarea unor suporturi educationale variate: harti, atlase,
fotografii, filme documentare, jurnale de calatorie, caiete de activitate independenta, fise, ghiduri, materiale
didactice etc.
Geografie, clasa a IV-a 4
OBIECTIVE CADRU
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la localitate la planeta)
2. Relationarea elementelor geografice, pe baza unor surse
diferite
3. Utilizarea adecvata a limbajului specific geografiei
4. Manifestarea unui comportament favorabil ameliorarii
relatiilor dintre om si mediul înconjurator
Geografie, clasa a IV-a 5
OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la localitate la planeta)
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
1.1. sa se situeze corect în spatiul imediat,
apropiat si local
- exercitii de localizare empirica, pe teren si pe harta,
a elementelor din orizontul imediat, local si apropiat;
- recunoasterea si localizarea, în diferite surse de
informare (ex. fotografii, diapozitive etc.), a unor
obiecte apartinând spatiului imediat, apropiat si local;
1.2. sa aprecieze în mod empiric distante
accesibile direct
- exercitii (pe teren) de apreciere empirica si de
masurare a unor distante accesibile;
1.3. sa utilizeze mijloace elementare de orientare
(puncte cardinale, alte repere observabile) în
spatiul apropiat, al orizontului local si al tarii
- exercitii de localizare a elementelor din orizontul
imediat, din cel local si din tara, cu ajutorul unor repere
(constructii, râuri, forme de relief etc.) si al punctelor
cardinale;
- realizarea unor reprezentari cartografice simple ale
orizontului apropiat si local;
*1.4. sa utilizeze, la nivelul tarii, al Europei, al
planetei, mijloace elementare de reprezentare
a spatiului (imediat, apropiat, local)
- exercitii de realizare a unor reprezentari cartografice
simple referitoare la tara, la Europa, la planeta (pe baza
utilizarii semnelor conventionale si a scarii de proportie);
1.5. sa localizeze corect elemente ale spatiului
geografic (de la localitate la planeta), într-un
context dat
- exercitii de recunoastere a unor elemente ale spatiului
geografic local, pe harta judetului, a tarii, a Europei;
- exercitii de localizare, în situatii diferite – de ex., pe
harta judetului, a tarii si a Europei;
- întocmirea, pe harta judetului / a tarii / a continentului, a
unor itinerare / trasee imaginare care reunesc
aceleasi elemente ale spatiului geografic;
*1.6. sa coreleze elemente din realitate cu
reprezentarea lor cartografica, utilizând
scara de proportie si legenda
- exercitii de comparare a elementelor din realitate si
a celor de pe harta;
2. Relationarea elementelor geografice, pe baza unor surse diferite
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
2.1 sa observe progresiv elemente din
realitatea înconjuratoare
- exercitii de observare nedirijata si dirijata;
2.2 sa înregistreze date specifice geografiei,
observate sau deja prelucrate
- exercitii de notare (înregistrare), sub diferite forme
(fise, tabele, grafice simple etc.), a datelor observate;
Geografie, clasa a IV-a 6
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
2.3 sa identifice în diferite surse de informare
(texte, harti, imagini etc.) caracteristici ale
realitatii înconjuratoare
- enumerarea, în texte, în fotografii si pe harti, a unor
elemente referitoare la realitatea înconjuratoare;
- prezentarea unor caracteristici ale realitatii înconjuratoare,
folosind surse de informare diferite;
2.4 sa descopere relatii simple între diverse
elemente din mediul înconjurator, direct sau
percepute mediat (redate în diferite moduri)
- identificarea de corespondente între elemente
observate direct si mediat;
*2.5 sa compare elemente si relatii reprezentate
la niveluri si la scari diferite (de la orizontul
apropiat la planeta)
- exercitii de grupare / de discriminare a unor elemente
reprezentate la niveluri si la scari diferite, pe baza unor
caracteristici date;
- completarea unor fise de observare;
*2.6 sa situeze anumite elemente grafice într-o
ierarhie spatiala (de la localitate la planeta)
- compararea succesiva a unor harti realizate la scari
diferite.
3. Utilizarea adecvata a unor limbajului specific geografiei
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
3.1 sa construiasca enunturi simple si dezvoltate
despre fenomene si fapte observate în
realitatea înconjuratoare
- exercitii de descriere succinta, cu ajutorul termenilor
specifici, a unui element observat direct sau mediat;
- exercitii de descriere succinta a caracteristicilor unor
fenomene si fapte observate în realitatea înconjuratoare;
3.2 sa descrie în enunturi simple elemente
reprezentate pe suporturi cartografice
- exercitii de completare a unor enunturi lacunare,
pornind de la un suport cartografic;
- descrierea dirijata dupa o harta simpla, pe baza unui
vocabular de sprijin;
*3.3 sa elaboreze enunturi explicative referitoare
la fenomene din lumea înconjuratoare, pe
baza observarii directe a acestora
- formularea unor raspunsuri la întrebari, referitoare
la fenomene observate;
- exercitii de explicare a unor relatii vizibile între elemente.
4. Manifestarea unui comportament favorabil ameliorarii relatiilor dintre om si mediul înconjurator
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
4.1 sa îsi exprime interesul pentru cunoasterea
mediului înconjurator, identificând diferite
modalitati de conservare si de ocrotire a
mediului înconjurator
- explorarea mediului din orizontul local si apropiat,
inclusiv a consecintelor interventiei omului (pozitive
sau negative);
- realizarea unui plan individual de observare a unor
fenomene de degradare a mediului din zona de
resedinta;
4.2 sa colaboreze cu cei din jur, în spiritul
initiativei fata de protectia mediului de viata
- jocuri de rol;
- realizarea unor proiecte de grup.
Geografie, clasa a IV-a 7
CONTINUTURI
(introducere în geografie: de la localitatea natala la planeta)
(1) ELEMENTE DE GEOGRAFIE A ORIZONTULUI APROPIAT SI LOCAL
1.1. Orizontul apropiat
Sala de clasa, scoala, cartierul, localitatea. Orientarea în orizontul apropiat
Planul clasei, al scolii, planul locuintei, al cartierului si al localitatii
1.2. Orizontul local
Linia orizontului. Punctele cardinale
Harta simpla a orizontului local si orientarea pe aceasta. Harti diferite ale orizontului local
1.3. Caracteristici geografice ale orizontului local
Elemente generale despre relieful, hidrografia, vegetatia, populatia si asezarile omenesti ale
orizontului local
*Aplicatii practice în orizontul local
*1.4. Repere de timp (ora, ziua, saptamâna, luna, anotimpul, anul) în explicarea unor modificari ale realitatii
observate
1.5. De la orizontul local la tara
Treceri succesive de scara ilustrate pe harti
(2) ELEMENTE DE GEOGRAFIE A ROMÂNIEI
2.1. Caracteristici geografice generale
Limitele si vecinii
Relieful (caracteristici generale si trepte de relief). Unitati majore de relief *
Clima, apele, vegetatia, animalele si solurile – aspecte generale
Locuitorii si asezarile omenesti
Principalele activitati economice
2.2. Marile unitati geografice ale tarii (prezentare generala):
a) Carpatii
b) Dealurile si podisurile
c) Câmpiile
d) Studiu de caz: caracterizarea generala a unei unitati geografice
2.3. Organizarea administrativa
Prezentarea localitatii natale, a resedintei de judet si a judetului
*Harta administrativa
Bucuresti – capitala României
(3) ROMÂNIA ÎN EUROPA SI PE GLOB
3.1. România în Europa
Tarile vecine. *Scurta prezentare geografica a tarilor vecine
3.2. Europa - un continent la nivelul planetei
Caracteristici geografice generale. Uniunea Europeana
3.2. Terra - planeta oamenilor
*Momente importante în descoperirea planete
Terra - o planeta a sistemului solar
Temele marcate cu litere italice si asterisc reprezinta curriculum la decizia scolii. Ele devin obligatorii atunci când
se opteaza pentru curriculum extins.
Geografie, clasa a IV-a 8
STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANTA
(pentru finele învatamântului primar)
Obiectiv cadru Standard
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la
localitate la planeta)
S.1. Identificarea elementelor observabile ale spatiului
geografic apropiat
S.2. Clasificarea elementelor observabile din realitatea
înconjuratoare
2. Relationarea elementelor geografice pe baza
unor surse diferite
S.3. Identificarea raporturilor dintre elemente observabile
si reprezentarea lor pe suporturi cartografice simple
S.4. Descrierea unei realitati pe baza unor imagini
S.5. Identificarea unor relatii elementare pe baza unor
observatii sau pe baza unor surse diferite
3. Utilizarea adecvata a limbajului specific
geografiei
S.6. Utilizarea termenilor de baza în contexte date
MINI S TERUL EDUCAT IEI S I CERCE TARI I
CONSILIUL NATIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME SCOLARE PENTRU CLASA A IV-A
GEOGRAFIE
(introducere în geografie: de la localitatea natala la planeta)
Aprobat prin ordin al ministrului
Nr. 3919 / 20.04.2005
Bucuresti, 2005
Geografie, clasa a IV-a 2
NOTA DE PREZENTARE
Noul curriculum de Geografie pentru clasa a IV-a îsi propune sa contribuie la construirea orizontului de existenta
cotidiana a elevului (începând de la localitatea natala, pâna la nivelul planetei). Programa concretizeaza viziunea
asupra existentei individuale si sociale în lumea contemporana, bazata pe perceperea corecta a unor
evenimente care au loc simultan, atât în orizontul local si apropiat, cât si la nivelul tarii, al continentului natal si
al lumii contemporane. Acest spatiu, de la localitate la planeta, reprezinta orizontul-sursa al informatiilor
referitoare la viata cotidiana, la comunitate si la societatea zilelor noastre.
În acest context, un rol foarte important îi revine scolii în a-l ghida pe elev în formarea unei imagini obiective
asupra raporturilor spatiale si temporale care caracterizeaza realitatea observabila în mod direct sau mediat.
Din aceasta perspectiva, prezentul curriculum ofera aparatul conceptual si metodologic pentru descoperirea si
explorarea, de catre elev, a mediului geografic, asigurând trecerea gradata de la abordarea unor elemente,
fenomene si procese specifice orizontului local, la cele ale tarii, ale continentului si ale planetei ca întreg, ceea
ce este cunoscut sub numele de „treceri succesive de scara”.
Pentru dirijarea acestui demers de cunoastere, învatarea va fi axata pe o serie de activitati ca:
- observarea (libera sau dirijata) a realitatii înconjuratoare, în mod direct sau mediat;
- raportarea realitatilor teritoriale mai restrânse la cele cu o întindere mai mare;
- utilizarea informatiilor elementare din surse diferite de informare;
- raportarea elementelor observate la suporturi cartografice simple;
- interpretarea unei informatii cartografice minime si intuitive;
- exersarea trecerii de la o scara la alta, prin harti succesive simple, cu elemente esentiale
care reprezinta realitati ale spatiului geografic, ordonate de la localitatea natala la planeta;
- identificarea si selectarea unor informatii specifice, din sursele mass-media.
Noul curriculum de Geografie pentru clasa a IV-a prezinta selectiv, sintetic, esentializat, structurat pe niveluri
si în sisteme succesive, elementele de geografie a orizontului local, caracteristicile geografice generale ale
României si diferentierile sale regionale (unde se pune din nou accent pe orizontul regional apropiat), situarea
României în continentul european si în lume.
Continuturile prevazute în cadrul programei nu au semnificatie în sine, ci numai în relatie cu obiectivele învatarii,
servind strict la realizarea acestora.
Un element important îl constituie posibilitatea realizarii unei legaturi mai strânse între activitatile de învatare
si continuturile ofertate, pe de o parte, si experienta proprie a elevilor (directa si mediata de sursele de
informare), pe de alta parte. Programa ofera premisele pentru construirea unei reprezentari asupra realitatii
înconjuratoare, de la nivelul localitatii natale, pâna la dimensiunile planetei. Aceasta presupune si
valorificarea informatiei specifice din mass-media (referitoare la orizontul apropiat, regiune, judet, tara,
Europa, lumea contemporana), care este complementara observarii directe.
Astfel, prezenta formula de constructie a continuturilor, în relatie cu obiectivele învatarii, faciliteaza elevului
un demers introductiv în geografie: de la localitatea natala la planeta.
Noul curriculum de geografie dezvolta sensibil dimensiunea sociala a acestei discipline si apeleaza la elemente,
fenomene si informatii relevante pentru viata cotidiana a elevului.
Curriculumulul permite o organizare flexibila a instruirii, a gruparii continuturilor în concordanta cu reperele
majore ale contextului educational.
Geografie, clasa a IV-a 3
În vederea optimizarii procesului didactic propriu-zis, pot fi valorificate urmatoarele sugestii de aplicare:
- utilizarea informatiei (directe si indirecte) în mod prioritar, pentru atingerea
obiectivelor de referinta asumate prin planificarea anuala si prin proiectarea
unitatilor de învatare;
- dimensionarea continuturilor si a informatiei la elementele esentiale, strict
necesare atingerii obiectivelor asumate; sub raport educational, utilizarea unor
continuturi „în sine”, a unor termeni si denumiri presupuse din perspectiva unei
traditii, nu poate duce la cresterea performantelor scolare;
- realizarea unor exercitii de raportare permanenta, de la parte (orizontul apropiat si
local) la întregul în care se înscrie, prin treceri succesive de scara;
- realizarea unei corelatii mai strânse cu obiectivele si continuturile disciplinelor
care fac parte din aceeasi arie curriculara – Istorie, Educatie civica –, dar si cu alte
discipline ca, de exemplu, Limba si literatura româna, Stiinte ale naturii, Matematica.
- utilizarea unor forme variate de evaluare, care sa permita identificarea corecta a
performantelor scolare (teste scrise, portofolii, evaluare orala);
- utilizarea unor exercitii si activitati de învatare care sa stimuleze perceperea
realitatii înconjuratoare (de la localitatea natala la planeta), ca un întreg.
Pentru accesibilizarea învatarii, este necesara utilizarea unor suporturi educationale variate: harti, atlase,
fotografii, filme documentare, jurnale de calatorie, caiete de activitate independenta, fise, ghiduri, materiale
didactice etc.
Geografie, clasa a IV-a 4
OBIECTIVE CADRU
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la localitate la planeta)
2. Relationarea elementelor geografice, pe baza unor surse
diferite
3. Utilizarea adecvata a limbajului specific geografiei
4. Manifestarea unui comportament favorabil ameliorarii
relatiilor dintre om si mediul înconjurator
Geografie, clasa a IV-a 5
OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE ACTIVITATI DE ÎNVATARE
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la localitate la planeta)
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
1.1. sa se situeze corect în spatiul imediat,
apropiat si local
- exercitii de localizare empirica, pe teren si pe harta,
a elementelor din orizontul imediat, local si apropiat;
- recunoasterea si localizarea, în diferite surse de
informare (ex. fotografii, diapozitive etc.), a unor
obiecte apartinând spatiului imediat, apropiat si local;
1.2. sa aprecieze în mod empiric distante
accesibile direct
- exercitii (pe teren) de apreciere empirica si de
masurare a unor distante accesibile;
1.3. sa utilizeze mijloace elementare de orientare
(puncte cardinale, alte repere observabile) în
spatiul apropiat, al orizontului local si al tarii
- exercitii de localizare a elementelor din orizontul
imediat, din cel local si din tara, cu ajutorul unor repere
(constructii, râuri, forme de relief etc.) si al punctelor
cardinale;
- realizarea unor reprezentari cartografice simple ale
orizontului apropiat si local;
*1.4. sa utilizeze, la nivelul tarii, al Europei, al
planetei, mijloace elementare de reprezentare
a spatiului (imediat, apropiat, local)
- exercitii de realizare a unor reprezentari cartografice
simple referitoare la tara, la Europa, la planeta (pe baza
utilizarii semnelor conventionale si a scarii de proportie);
1.5. sa localizeze corect elemente ale spatiului
geografic (de la localitate la planeta), într-un
context dat
- exercitii de recunoastere a unor elemente ale spatiului
geografic local, pe harta judetului, a tarii, a Europei;
- exercitii de localizare, în situatii diferite – de ex., pe
harta judetului, a tarii si a Europei;
- întocmirea, pe harta judetului / a tarii / a continentului, a
unor itinerare / trasee imaginare care reunesc
aceleasi elemente ale spatiului geografic;
*1.6. sa coreleze elemente din realitate cu
reprezentarea lor cartografica, utilizând
scara de proportie si legenda
- exercitii de comparare a elementelor din realitate si
a celor de pe harta;
2. Relationarea elementelor geografice, pe baza unor surse diferite
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
2.1 sa observe progresiv elemente din
realitatea înconjuratoare
- exercitii de observare nedirijata si dirijata;
2.2 sa înregistreze date specifice geografiei,
observate sau deja prelucrate
- exercitii de notare (înregistrare), sub diferite forme
(fise, tabele, grafice simple etc.), a datelor observate;
Geografie, clasa a IV-a 6
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
2.3 sa identifice în diferite surse de informare
(texte, harti, imagini etc.) caracteristici ale
realitatii înconjuratoare
- enumerarea, în texte, în fotografii si pe harti, a unor
elemente referitoare la realitatea înconjuratoare;
- prezentarea unor caracteristici ale realitatii înconjuratoare,
folosind surse de informare diferite;
2.4 sa descopere relatii simple între diverse
elemente din mediul înconjurator, direct sau
percepute mediat (redate în diferite moduri)
- identificarea de corespondente între elemente
observate direct si mediat;
*2.5 sa compare elemente si relatii reprezentate
la niveluri si la scari diferite (de la orizontul
apropiat la planeta)
- exercitii de grupare / de discriminare a unor elemente
reprezentate la niveluri si la scari diferite, pe baza unor
caracteristici date;
- completarea unor fise de observare;
*2.6 sa situeze anumite elemente grafice într-o
ierarhie spatiala (de la localitate la planeta)
- compararea succesiva a unor harti realizate la scari
diferite.
3. Utilizarea adecvata a unor limbajului specific geografiei
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
3.1 sa construiasca enunturi simple si dezvoltate
despre fenomene si fapte observate în
realitatea înconjuratoare
- exercitii de descriere succinta, cu ajutorul termenilor
specifici, a unui element observat direct sau mediat;
- exercitii de descriere succinta a caracteristicilor unor
fenomene si fapte observate în realitatea înconjuratoare;
3.2 sa descrie în enunturi simple elemente
reprezentate pe suporturi cartografice
- exercitii de completare a unor enunturi lacunare,
pornind de la un suport cartografic;
- descrierea dirijata dupa o harta simpla, pe baza unui
vocabular de sprijin;
*3.3 sa elaboreze enunturi explicative referitoare
la fenomene din lumea înconjuratoare, pe
baza observarii directe a acestora
- formularea unor raspunsuri la întrebari, referitoare
la fenomene observate;
- exercitii de explicare a unor relatii vizibile între elemente.
4. Manifestarea unui comportament favorabil ameliorarii relatiilor dintre om si mediul înconjurator
Obiective de referinta Exemple de activitati de învatare
La sfârsitul clasei a IV-a elevul va fi
capabil:
Pe parcursul clasei a IV-a se recomanda urmatoarele
activitati:
4.1 sa îsi exprime interesul pentru cunoasterea
mediului înconjurator, identificând diferite
modalitati de conservare si de ocrotire a
mediului înconjurator
- explorarea mediului din orizontul local si apropiat,
inclusiv a consecintelor interventiei omului (pozitive
sau negative);
- realizarea unui plan individual de observare a unor
fenomene de degradare a mediului din zona de
resedinta;
4.2 sa colaboreze cu cei din jur, în spiritul
initiativei fata de protectia mediului de viata
- jocuri de rol;
- realizarea unor proiecte de grup.
Geografie, clasa a IV-a 7
CONTINUTURI
(introducere în geografie: de la localitatea natala la planeta)
(1) ELEMENTE DE GEOGRAFIE A ORIZONTULUI APROPIAT SI LOCAL
1.1. Orizontul apropiat
Sala de clasa, scoala, cartierul, localitatea. Orientarea în orizontul apropiat
Planul clasei, al scolii, planul locuintei, al cartierului si al localitatii
1.2. Orizontul local
Linia orizontului. Punctele cardinale
Harta simpla a orizontului local si orientarea pe aceasta. Harti diferite ale orizontului local
1.3. Caracteristici geografice ale orizontului local
Elemente generale despre relieful, hidrografia, vegetatia, populatia si asezarile omenesti ale
orizontului local
*Aplicatii practice în orizontul local
*1.4. Repere de timp (ora, ziua, saptamâna, luna, anotimpul, anul) în explicarea unor modificari ale realitatii
observate
1.5. De la orizontul local la tara
Treceri succesive de scara ilustrate pe harti
(2) ELEMENTE DE GEOGRAFIE A ROMÂNIEI
2.1. Caracteristici geografice generale
Limitele si vecinii
Relieful (caracteristici generale si trepte de relief). Unitati majore de relief *
Clima, apele, vegetatia, animalele si solurile – aspecte generale
Locuitorii si asezarile omenesti
Principalele activitati economice
2.2. Marile unitati geografice ale tarii (prezentare generala):
a) Carpatii
b) Dealurile si podisurile
c) Câmpiile
d) Studiu de caz: caracterizarea generala a unei unitati geografice
2.3. Organizarea administrativa
Prezentarea localitatii natale, a resedintei de judet si a judetului
*Harta administrativa
Bucuresti – capitala României
(3) ROMÂNIA ÎN EUROPA SI PE GLOB
3.1. România în Europa
Tarile vecine. *Scurta prezentare geografica a tarilor vecine
3.2. Europa - un continent la nivelul planetei
Caracteristici geografice generale. Uniunea Europeana
3.2. Terra - planeta oamenilor
*Momente importante în descoperirea planete
Terra - o planeta a sistemului solar
Temele marcate cu litere italice si asterisc reprezinta curriculum la decizia scolii. Ele devin obligatorii atunci când
se opteaza pentru curriculum extins.
Geografie, clasa a IV-a 8
STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANTA
(pentru finele învatamântului primar)
Obiectiv cadru Standard
1. Reprezentarea spatiului geografic (de la
localitate la planeta)
S.1. Identificarea elementelor observabile ale spatiului
geografic apropiat
S.2. Clasificarea elementelor observabile din realitatea
înconjuratoare
2. Relationarea elementelor geografice pe baza
unor surse diferite
S.3. Identificarea raporturilor dintre elemente observabile
si reprezentarea lor pe suporturi cartografice simple
S.4. Descrierea unei realitati pe baza unor imagini
S.5. Identificarea unor relatii elementare pe baza unor
observatii sau pe baza unor surse diferite
3. Utilizarea adecvata a limbajului specific
geografiei
S.6. Utilizarea termenilor de baza în contexte date
Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM
PROGRAME ŞCOLARE PENTRU CLASA A IV-A
ISTORIE
Aprobat prin ordin
al ministrului
Nr. 3919 / 20.04.2005
Bucureşti, 2005
NOTA DE PREZENTARE
Programa propune ca scop al studierii istoriei în clasa a IV-a familiarizarea elevilor cu teme referitoare la trecutul mai apropiat sau mai îndepărtat al localităţii natale, al României şi al Europei, utilizând mijloace adecvate vârstei acestora.
Pornind de la modelul didactic al istoriei, conceput pentru toată durata şcolarităţii, experienţele de învăţare propuse reprezintă, deopotrivă, etape ale unui tip specific de antrenament intelectual şi ocazii pentru valorificarea experienţelor afectiv-atitudinale.
Nucleul funcţional al programei este reprezentat de obiectivele de referinţă, activităţile de învăţare şi conţinuturile propuse.
În elaborarea programei s-au avut în vedere:
- modificările de structură a sistemului de
învăţământ (scăderea vârstei de şcolaritate şi extinderea duratei
învăţământului obligatoriu) prevăzute de Legea nr. 268/2003 de modificare şi
completare a Legii învăţământului;
- contribuţia istoriei la
obiectivele etapei de şcolaritate pe care o reprezintă învăţământul primar;
- recomandările referitoare la
studiul istoriei, cuprinse în documente elaborate la nivel european, în mod
deosebit, Recomandarea nr. 15/2001 a Consiliului Europei cu privire la studiul
istoriei în secolul XXI şi Memorandumul pentru educaţia permanentă, elaborat de
Uniunea Europeană;
- rezultatele unor cercetări
referitoare la studiul istoriei în învăţământul primar;
- valorificarea experienţei
cadrelor didactice care au utilizat programa anterioară;
- contribuţia istoriei la
competenţele de bază care se dezvoltă prin învăţământul primar.
Luarea în considerare a acestor elemente a avut
consecinţe la nivelul definirii elementelor componente ale programei.
Programa şcolară are următoarea structură:
- nota de prezentare care identifică scopul studierii istoriei în clasa a IV-a şi locul pe care
îl ocupă această etapă de şcolaritate în învăţământul obligatoriu;
- obiective cadru, reprezentând obiective cu un grad ridicat de generalitate şi de
complexitate, care se referă la formarea unor capacităţi şi atitudini specifice
obiectului de studiu şi sunt urmărite de-a lungul mai multor ani de studiu;
- obiective de referinţă care specifică rezultatele aşteptate ale învăţării la
nivelul fiecărui an de studiu;
- exemple de activităţi de învăţare construite astfel încât să valorifice experienţa
concretă a elevului şi să poată fi integrate unor strategii de predare-învăţare
adecvate contextelor variate de instruire;
- conţinuturi organizate în jurul unor domenii[1]
relevante pentru elev şi reprezentative din perspectiva ştiinţei şi a
cerinţelor societăţii contemporane. standarde curriculare de performanţă reprezentând criterii de evaluare a
calităţii procesului de învăţare;
- standarde curriculare de performanţă, reprezentând criterii de evaluare a
calităţii procesului de învăţare.
Forma actuală a programei îşi
propune să contribuie la recâştigarea interesului elevilor faţă de cunoaşterea
trecutului prin:
-
propunerea unui traseu de învăţare în care elevii fac cunoştinţă cu
trecutul pornind de la situaţii familiare (aspecte care ţin de istoria locală
sau de teme privitoare la copilăria în trecut şi astăzi) urmate de cele care se
află la mai mare distanţă în timp şi spaţiu;
-
adecvarea obiectivelor cadru la etapa de şcolaritate pe care o reprezintă
învăţământul primar;
-
o diversificare a activităţilor de învăţare şi o creştere a ponderii
acestora în programă.
Programa propune obiective de
referinţă, exemple de activităţi de învăţare şi conţinuturi proiectate pe
structura plajei orare de 1-2 ore. Clasele care optează pentru 2 ore pe
săptămână vor parcurge toate obiectivele şi conţinuturile.
Date fiind elementele de noutate pe care le include
programa, vor fi realizate sugestii metodologice care să ofere învăţătorilor
exemple de aplicare creativă a acesteia.
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Reprezentarea timpului
şi a spaţiului în istorie
|
Obiective
de referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
|
La
sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
1.1.
|
să ordoneze obiecte după criteriul
„mai vechi” / „mai nou”
|
- prezentarea unor
obiecte vechi aparţinând familiei;
-
alcătuirea şi prezentarea arborelui genealogic al familiei
folosind o schema dată;
|
1.2.
|
să ordoneze evenimente personale /
evenimente istorice
|
- alcătuirea unui jurnal
personal / jurnal al clasei;
-
ordonarea cronologică a unor benzi desenate reprezentând evenimente din viaţa personală / din viaţa oamenilor / din istorie;
|
1.3.
|
să povestească aspecte ale legăturilor dintre
mediul geografic şi viaţa oamenilor
|
- citirea hărţii geografice şi a celei istorice;
- citirea unor texte
care să ilustreze legătura dintre om (ocupaţii, locuinţe, obiceiuri) şi
mediul în care trăieşte;
- completarea / situarea unor informaţii istorice pe hărţi parţial completate;
- citirea şi comentarea unor imagini / fotografii;
- descrierea unor
fotografii ilustrând locuri, clădiri, preocupări ale oamenilor din
localitatea natală / rezidenţială;
- întocmirea unor
fişe cu tradiţii şi obiceiuri specifice localităţii natale / rezidenţiale,
desfăşurate cu ocazia unor sărbători.
|
2. Cunoaşterea şi utilizarea
surselor istorice
|
Obiective
de referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
2.1.
|
să recunoască şi să utilizeze informaţii dintr-o
sursă istorică
|
-
identificarea informaţiei dintr-o sursă folosind
întrebări ajutătoare;
- realizarea unor
compuneri / desene pornind de la informaţiile selectate dintr-o sursă
consultată (texte, fotografii etc.) despre personalităţi, obiceiuri, fapte;
- realizarea în grup
a unor machete care reprezintă diverse aspecte ale vieţii oamenilor în
diverse timpuri şi spaţii istorice (cetăţi, castele, aşezări omeneşti,
monumente, bătălii);
- realizarea în grup
a unei mape “ Ştiaţi că … ? “;
- colecţionarea individuală
sau în grup a unor pliante cu fotografii, imagini ale localităţii natale / de
reşedinţă din diverse timpuri;
- descrierea unor
aspecte ale vieţii cotidiene dintr-o localitate folosind surse de informare
consultate;
-
observarea / comentarea unor tablouri, imagini, filme,
diapozitive, texte referitoare la evenimente, personalităţi, aspecte ale
vieţii cotidiene în diferite momente ale istoriei;
|
2.2.
|
* să selecteze surse necesare pentru
prezentarea unor evenimente / personalităţi
|
- identificarea de surse de informare despre tema discutată în biblioteca personală / a
şcolii etc.;
- realizarea unui portofoliu care să cuprindă copii ale unor acte personale
importante, care în timp pot deveni documente (certificat de naştere / de
botez, diplome, programe,etc.);
-
strângerea unor fotografii, ilustraţii,
articole, afişe care prezintă un eveniment / personalitate importantă din
localitate / din istorie;
- alcătuirea şi prezentarea unor miniproiecte despre evenimente / personalităţi îndrăgite.
|
3. Cunoaşterea
şi utilizarea termenilor istorici
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
3.1.
|
să folosească termeni istorici în situaţii
diverse
|
- repovestirea unor
legende istorice;
- povestirea unor
evenimente / fapte istorice, utilizând termeni învăţaţi (joc didactic „Roata
istoriei”);
- completarea unor
texte lacunare (joc didactic „Săculeţul fermecat”);
- întocmirea unui
glosar de termeni (joc didactic „Alfabetul istoric”);
- alcătuirea unor enunţuri
utilizând termeni daţi;
- construirea şi rezolvarea unor rebusuri pe teme istorice;
- dramatizarea unor
lecturi cu conţinut istoric utilizate la clasă.
|
4. Cunoaşterea
şi interpretarea faptelor istorice
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
4.1.
|
să aprecieze rolul oamenilor în desfăşurarea
evenimentelor
|
- vizite la muzee;
- analizarea unor imagini
referitoare la activităţi economice (munca la câmp, meşteşuguri, târguri),
desfăşurarea unor confruntări armate;
- participarea la
sărbători şi ceremonii locale;
- discuţii în grup despre
relatări din scrierile călătorilor prin zona respectivă;
-
citirea şi discutarea unor pasaje din monografii ale
localităţilor.
|
4.2.[2]
|
să formuleze puncte de vedere cu privire la
evenimente / fapte / personalităţi
|
- discuţii în grup
referitoare la faptele unor personalităţi, la evenimentele desfăşurate într-o
perioadă studiată;
- realizarea şi prezentarea de reportaje / interviuri cu oameni care au participat la diverse
evenimente din viaţa localităţii, regiunii;
- formularea unor
opinii personale referitoare la informaţii provenite din lectura textelor;
- identificarea unor
mesaje exprimate în diferite enunţuri.
|
4.3.
|
* să
compare fapte istorice, punând în evidenţă schimbările survenite
|
- discuţii în grup pe teme istorice propuse;
- competiţii de grup pe o temă istorică dată.
|
5. Dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de
sine şi faţă de ceilalţi
|
Obiective de
referinţă
|
Exemple de
activităţi de învăţare
|
5.1.
|
să exprime opinii personale în aprecierea
faptelor din trecut şi prezent
|
-
discuţii în grupuri despre fapte petrecute în trecut
sau în prezent;
- realizarea unor postere
cu teme diverse.
|
CONŢINUTURlLE ÎNVĂŢĂRII
A. ISTORIA
LOCALĂ
Ø Familia : istoria familiei, sărbători de familie
Ø Vecinii şi comunitatea; teritoriu, monumente, castele şi
cetăţi; locuinţa, ocupaţii şi viaţa cotidiană
Ø Copilăria de ieri şi de azi
- POPOARE DE IERI ŞI DE AZI
Ø Dacii, romanii, grecii, galii, slavii, turcii
(mod de viaţă: ocupaţii, locuinţe, îmbrăcăminte, obiceiuri; cultură;
conducători)
Ø Românii, francezii, ungurii, germanii, ruşii, sârbii,
bulgarii
(localizare pe hartă, influenţe reciproce, tradiţii, obiceiuri, sărbători;
comunităţi ale minorităţilor pe teritoriul actual al României)
- MOMENTE ALE ISTORIEI
Ø Conducători, eroi şi evenimente: Alexandru cel Mare,
Decebal, Traian, Carol cel Mare, Dragoş, Mircea cel Bătrân, Vlad Ţepeş, Ştefan
cel Mare, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Napoleon, Avram Iancu,
Alexandru Ioan Cuza, Carol I, Regina Maria, Ecaterina Teodoroiu
_____________________________________________________________________________
Învăţătorii au libertatea de a alege cel puţin 5
dintre conducătorii şi eroii nominalizaţi, respectând proporţia de 3
personalităţi din istoria naţională la 2 din
istoria universală. Elevii vor fi capabili să recunoască conducătorul, să
localizeze în timp – secol – şi în spaţiu domnia, să numească câteva fapte
săvârşite, să aprecieze rezultatele acestor fapte. În organizarea şi desfăşurarea
lecţiilor se va urmări ca elevii să poată face conexiuni intra şi
interdisciplinare, să poată valorifica cunoştinţele şi experienţele dobândite
în anii anteriori de studiu la diverse discipline.
Ø Călători şi călătorii: Marco Polo, Cristofor Columb, Magellan,
Badea Cârţan, Spătarul Milescu, Emil
Racoviţă, călătoria în cosmos
_____________________________________________________________________________
Învăţătorii au libertatea de a alege cel puţin 4 dintre
călătorii menţionaţi, respectând proporţia de 2 din istoria naţională şi 2 din cea universală. Elevii pot fi antrenaţi
în realizarea unor proiecte care să le permită familiarizarea cu diverse
tehnici de învăţare cum ar fi: utilizarea dicţionarelor sau a altor surse
pentru tema propusă (exemplu: călătoria lui Badea Cârţan), folosirea atlasului
istoric – geografic, identificarea unor cărţi în biblioteca şcolii şi / sau personală
etc.
Ø Castele, cetăţi şi oraşe: Bucureşti, Cluj, Iaşi, Sibiu, Suceava, Târgovişte,
Curtea de Argeş, Roma, Viena, Constantinopol, Veneţia, Versailles, Castelul
Huniazilor, Castelul Bran, Castelul Peleş
_____________________________________________________________________________
Învăţătorii au libertatea de a alege
cel puţin 4 dintre castelele, cetăţile sau oraşele enumerate sau altele în
funcţie de resursele avute la dispoziţie sau de interesele colectivului de
elevi, respectând proporţia de 2 din spaţiul românesc la 2 din spaţiul
internaţional. Elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor proiecte (de exemplu
realizarea unui ghid al castelelor / cetăţilor dintr-o anumită regiune în urma
unei excursii tematice), portofolii despre un oraş nominalizat cuprinzând
legende / momente / monumente / personalităţi care au trecut sau au trăit în
oraş / viaţa locuitorilor sau proiecte pe tema protejării zonelor istorice din
localitatea de reşedinţă.
- EUROPA UNITĂ
Ø Simbolurile Uniunii Europene (drapel, imn, ziua Europei)
STANDARDE
CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
la finele învăţământului primar
|
Obiectiv cadru
|
Standard
|
1.
|
Reprezentarea timpului şi a spaţiului în istorie
|
S1. Localizarea în timp şi spaţiu a unui
eveniment istoric studiat.
|
2.
|
Cunoaşterea
şi utilizarea surselor istorice
|
S2.
Identificarea
de informaţii dintr-o sursă istorică dată.
|
3.
|
Cunoaşterea şi utilizarea termenilor istorici
|
S3.
Relatarea
unui eveniment istoric studiat, folosind
termeni de specialitate.
|
4.
|
Cunoaşterea şi interpretarea faptelor istorice
|
S4. Prezentarea unui fapt istoric pe baza
unui plan simplu de idei.
|
[1] Aceste domenii, prezente
pe toată durata studierii istoriei în învăţământul preuniversitar sunt: Popoare şi spaţii istorice; Oamenii,
societatea şi lumea ideilor; Statul şi politica; Religia şi viaţa religioasă;
Relaţiile internaţionale. Deoarece clasa a IV-a reprezintă o introducere în
studiul istoriei, programa a optat pentru teme care fac trimitere la trei dintre
domeniile menţionate
Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 3919 / 20.04.2005
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU CURRICULUM
programe şcolare
PENTRU CLASA A iV-A
ştiinţe ale naturii
Aprobat prin ordin
al ministrului
Nr. 3919 / 20.04.2005
Bucureşti, 2005
NOTĂ DE PREZENTARE
Revizuirea curriculumului şcolar de Ştiinţe ale naturii pentru învăţământul
primar a fost determinată în primul rând de următoarele aspecte:
- introducerea la clasele I şi a II-a,
începând cu anul şcolar 2003-2004, – în aria curriculară „Matematică şi ştiinţe
ale naturii” – a disciplinei „Cunoaşterea mediului”; se preia astfel în
curriculumul acestei discipline o parte a sistemului de cunoştinţe prevăzut de
programele şcolare anterioare de Ştiinţe
ale naturii pentru clasele a III-a şi a IV-a, aprobate cu ordinul
ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4301 din 22.08.2000;
- înregistrarea unor scoruri nesatisfăcătoare
la evaluări internaţionale vizând achiziţiile învăţării la sfârşitul claselor a
IV-a şi a VIII-a; acest lucru evidenţiază faptul că un număr reprezentativ de
elevi întâmpină dificultăţi de înţelegere şi de aplicare a cunoştinţelor din
domeniul ştiinţelor naturii, oferite de şcoală;
- ritmul continuu şi rapid al
procesului de modificare a pieţei ştiinţifice, insuficient reflectat în
demersul anterior de revizuire a curriculumului şcolar al disciplinei Ştiinţe ale naturii pentru învăţământul
primar.
Întârzieri în restructurarea predării
– învăţării – evaluării ştiinţelor naturii în şcoală impun necesitatea găsirii
unor modalităţi de atragere a elevilor spre studiul disciplinelor acestui
domeniu. Se configurează astfel necesitatea proiectării unor metode didactice
specifice, centrate pe elev ca unic produs şi beneficiar al procesului
educativ. Lacunele la nivel de sistem pot fi depăşite procedând în primul rând la
identificarea principalelor piedici care se manifestă la nivelul înţelegerii de
către elevi a problemelor de natură ştiinţifică.
Disciplina de învăţământ Ştiinţe ale naturii vizează observarea şi perceperea lumii în
întregul său, cu elementele componente, procesele şi fenomenele caracteristice,
precum şi învăţarea prin înţelegere şi aplicare. De aceea demersul didactic se
impune a fi deplasat de la “ce se
învaţă?” la “de ce se învaţă?” şi această
deplasare poate genera un dublu beneficiu, respectiv:
- de stimulare a interesului de cunoaştere
al copilului, care vede utilitatea propriei munci prin competenţele pe care le
dobândeşte;
- de creştere a caracterului formativ al
învăţării.
O problemă o constituie şi locul
cercetării şi al inovaţiei în demersul didactic, mai exact modul în care este
împărtăşită inovaţia de către elev. Aceasta implică transformarea elevului din
spectator, în actor al activităţii de natură ştiinţifică. Se evidenţiază astfel
necesitatea de a-l pregăti pe elev nu ca pe un cercetător şi om de ştiinţă, ci
ca pe un cetăţean care să utilizeze
demersul ştiinţific în vederea înţelegerii
şi participării active la viaţa socială.
Rezolvarea problemelor ridicate
implică o profundă schimbare de mentalitate în abordarea studiului disciplinei Ştiinţe ale naturii, iar acest demers
trebuie să înceapă chiar cu învăţământul
primar. O argumentare în acest sens focalizează o serie de aspecte precum:
-
învăţământul
primar se adresează tuturor;
-
corpul
didactic care îl deserveşte este omogen din punct de vedere al formării
iniţiale;
- scopul declarat al procesului educaţional este
dezvoltarea integrală a copilului;
- copilul traversează vârsta la care este
foarte vie curiozitatea ştiinţifică;
-
ceea ce trebuie să înveţe copilul la această vârstă nu
este un corp de informaţii specializat, ci un mod de dobândire globală de
cunoştinţe;
-
comunitatea
învăţământului nu trebuie să se confunde cu comunitatea ştiinţifică.
La acest nivel, noile programe propun
– la clasele a III-a şi a IV-a – studiul integrat al ştiinţelor naturii. Predarea-învăţarea ştiinţelor, într-o manieră
integrată, la aceste clase poate permite o structurare a problemelor abordate
pornind de la o serie de teme integratoare mai apropiate de capacitatea de înţelegere a
copilului. Din această
perspectivă, baza prezentei programe o constituie:
- corpurile de cunoştinţe ale ştiinţelor naturii – date particulare, aspecte generale, metode;
-
practicile ştiinţifice comune –investigaţie teoretică şi
experimentală, comunicare a rezultatelor;
- contextele dezvoltării ştiinţifice – pur ştiinţific, tehnologic, ecologic;
- dimensiunea afectivă
a cunoaşterii ştiinţifice – ca activitate interesantă, stimulativă;
- dimensiunea meta-ştiinţifică a cunoaşterii ştiinţifice – prin raportarea la natura, la valorile şi la
limitele cunoaşterii ştiinţifice.
Prin predarea-învăţarea ştiinţelor
naturii se urmăreşte nu o acumulare de
fapte şi informaţii ştiinţifice care să ducă la însuşirea de concepte
(testate şi confirmate sau infirmate experimental), ci raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Ştiinţele, în
calitatea lor de furnizor al principalelor instrumente de acţiune asupra
mediului natural şi de transformare a acestuia, trebuie să stabilească limitele
între care această acţiune este permisă, asumându-şi astfel responsabilitatea
pentru conservarea mediului. Aceasta este o altă latură a ştiinţei cu care
copilul trebuie să fie familiarizat în scopul realizării unei educaţii
ecologice adecvate. De aici, importanţa unei abordări interdisciplinare a ştiinţelor naturii
constă în:
-
multitudinea
conexiunilor pe care cadrul didactic le poate face în dialog cu elevii;
-
implicarea elevilor în activităţi multiple de observare,
manipulare şi experimentare, astfel valorificând experienţa acestora şi
dezvoltându-le capacitatea de a integra informaţiile noi în modele explicative proprii.
Prin intermediul prezentului curriculum, elevii sunt îndrumaţi să-şi
dezvolte cunoaşterea pornind de la explorarea
şi investigarea lumii înconjurătoare către reprezentarea unor lumi mai îndepărtate şi mai cuprinzătoare. Ei parcurg astfel calea de la cunoştinţe
preştiinţifice (subiectivate) la
înţelegerea şi experimentarea unor legi universale, deci obiective, prin care omul transformă
natura în beneficiul său, ajungând până la asumarea răspunderii pentru limitarea
efectelor propriei acţiuni asupra echilibrului natural.
Programa şcolară de Ştiinţe ale naturii pentru clasa a IV-a
porneşte de la obiective comune domeniilor studiate, pe care le corelează cu
teme specifice acestor discipline, a căror abordare poate fi realizată, la
nivelul acestor clase, integrat. Au fost urmărite obiectivele ciclului curricular de dezvoltare care
vizează printre altele:
- observarea şi interpretarea proceselor naturale care au loc în mediu;
-
înţelegerea impactului proceselor naturale asupra
activităţilor umane şi al activităţilor umane asupra mediului;
- investigarea şi interpretarea
interdependenţelor în şi între sisteme biologice, fizice şi chimice;
- încurajarea elevilor pentru asumarea de responsabilităţi şi pentru
cooperare.
Capacităţile ce se urmăresc a fi dezvoltate prin
curriculum-ul disciplinei Ştiinţe ale
naturii se referă la comunicare, studiu individual, înţelegerea şi
valorificarea informaţiilor de natură ştiinţifică, relaţionarea în mediul
natural şi social. La acestea se adaugă atitudini şi comportamente ca: grija
faţă de sănătatea proprie, faţă de sănătatea celorlalţi şi faţă de cea a mediul natural, interesul
pentru aprecierea şi argumentarea logică; curiozitatea şi preocuparea faţă de
fenomenele din mediu, independenţa gândirii, creativitatea.
În scopul formării unor competenţe
şi atitudini din categoria celor menţionate mai sus, vor fi valorificate
cunoştinţe privind mediul natural, individul, grupul de indivizi, relaţiile
dintre indivizi şi dintre aceştia şi mediu, fenomene şi interacţiuni specifice
din mediu, modificări ale mediului ca urmare a intervenţiei omului. Programa de
Ştiinţe ale naturii urmăreşte
structura celorlalte programe ale disciplinelor pentru învăţământul primar.
Tematica propusă are în vedere relaţionarea conţinuturilor atât în interiorul
ariei curriculare "Matematică şi
ştiinţe ale naturii", cât şi posibilităţile de relaţionare la nivelul
celorlalte arii curriculare.
Problemele majore care pot fi
invocate în abordarea acestui demers sunt baza materială şi necesitatea
pregătirii permanente a cadrelor didactice în cunoaşterea metodelor moderne de
predare şi experimentare. Soluţia primei probleme este recurgerea la
experimentul simplu, nesofisticat, utilizând materiale din mediul familiar
copilului. Pregătirea învăţătorilor în abordarea corectă a acestui tip de
programă necesită un efort de receptare din partea acestora şi sprijinul prin
formare şi publicarea unor materiale curriculare adecvate.
Acest demers educaţional are un
puternic caracter inovator în învăţământul românesc, atât din punct de vedere
al concepţiei, structurii şi metodelor didactice de aplicare, cât şi al
compatibilizării conţinutului ştiinţific cu particularităţile de vârstă ale elevilor
cărora li se adresează.
OBIECTIVE – CADRU
1. Înţelegerea şi utilizarea în
comunicare a unor termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii
2. Formarea şi dezvoltarea
capacităţilor şi abilităţilor de experimentare şi explorare / investigare a
realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice
3. Dezvoltarea interesului şi a
responsabilităţii pentru menţinerea unui mediu natural echilibrat, propice
vieţii
|
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI SUGESTII DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
1. Înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni şi concepte
specifice ştiinţelor naturii
Obiective de referinţă
|
Sugestii de activităţi de
învăţare
|
La sfârşitul clasei a
IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a
IV-a se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
|
1.1 să identifice relaţii între părţile componente
ale unui sistem studiat
|
- colectarea de
informaţii despre un sistem, în cadrul unei excursii, drumeţii, expediţii
etc.;
- *identificarea influenţei masei şi volumului
corpurilor asupra proprietăţilor de plutire ale acestora;
- observarea
dirijată a unor caracteristici ale plantelor cultivate şi spontane, ale
animalelor domestice şi sălbatice dintr-un mediu familiar (grădină, câmpie,
pădure, luncă, parc, livadă);
- realizarea
unor portofolii care să cuprindă informaţii referitoare la plante şi animale dintr-un
anumit mediu de viaţă, şi descrierea relaţiilor dintre vieţuitoare şi dintre acestea
şi mediu;
-
identificarea condiţiilor optime de viaţă ale unor
plante şi animale;
- observarea şi discutarea
unui set de lanţuri trofice simple pentru a identifica plantele ca verigă de
bază pentru toate acestea, soarele ca sursă de energie pentru plante, iar plantele şi animalele, ca sursă de energie pentru
animale;
- alcătuirea
schemei pentru lanţuri trofice simple;
- observarea dirijată
a unui scheme simple (desen) ilustrând un bec conectat în mod diferit la o
baterie, pentru a-l identifica pe acela care va lumina;
- identificarea
corpurilor în repaus şi în mişcare;
- prezentarea unor scurte texte informaţionale,
poveşti, povestiri, în scopul identificării planetelor sistemului solar, a
caracteristicilor mediilor de viaţă studiate etc.;
|
1.2 să descrie relaţii între sisteme din mediul înconjurător
|
- descrierea ciclurilor de viaţă (plante,
fluturi, broaşte, oameni) şi compararea acestora;
-
identificarea legăturilor stabilite între lumea
vie şi mediul de viaţă:
- completarea unor fişe cu observaţii
asupra adaptărilor organismelor în funcţie de mediul lor de viaţă;
- clasificarea organismelor vii după
mediul lor de viaţă (acvatice, terestre) ;
- formularea, discutarea şi selectarea
unor explicaţii privind forma,
culoarea, alcătuirea organismelor dintr-un mediu dat (terestru / acvatic);
- identificarea condiţiilor optime de viaţă pe
baza cărora se dezvoltă o plantă / un animal;
- gruparea organismelor dintr-un mediu
observat în funcţie de modul şi regimul de hrănire;
- colectarea de informaţii referitoare la
caracteristici morfofiziologice şi/sau comportamentale ale plantelor şi
animalelor în vederea adaptării în diferite medii(camuflajul, schimbarea
culorii, grosimea blănii etc.);
- redarea prin desen a verigilor unui lanţ
trofic simplu în scopul identificării acestora şi a relaţiilor
pradă-prădător;
- observarea, identificarea şi
descrierea unor schimbări care au loc în timpul unor transformări: ruginirea, putrezirea, arderea, alterarea,
coacerea;
-
recunoaşterea, dintr-un set dat, a corpurilor care
ruginesc, ard, se alterează;
|
1.3 să comunice în maniere
diverse observaţii privind relaţiile dintre părţile componente ale unui
sistem şi/sau dintre sistemele studiate
|
- prezentarea unor materiale ( proiecte,
referate, afişe, lucrări practice etc.) în care se ilustrează diferite
aspecte din temele studiate;
- realizarea unui jurnal de observaţii
privind:
- germinaţia seminţelor;
- stabilirea prin cântărire a
modificărilor de masă ale propriului corp sau ale unui animal domestic;
- realizarea unui jurnal care să cuprindă
însemnări privind modificări din viaţa plantelor şi a unor populaţii(peştii
dintr-un acvariu, vieţuitoarele dintr-un terariu, păsările migratoare);
- organizarea datelor în tabele şi realizarea
unor grafice referitoare la procese urmărite sau experimente realizate;
- descrierea (verbală/în scris, prin
desene, planşe, imagini, modele, construcţii etc.) a relaţiilor dintre corpuri
şi mediu;
- realizarea unei colecţii de esenţe
lemnoase, roci, minerale etc.;
- comunicarea verbală, prin desen, colaj,
joc de rol etc., a importanţei folosirii resurselor naturale pentru viaţa
oamenilor;
- realizarea de desene, planşe, colaje,
care să ilustreze planetele sistemului solar;
-
realizarea unor portofolii care să cuprindă informaţii
referitoare la plante şi animale care trăiesc într-un anumit mediu de viaţă;
|
1.4 *să
formuleze ipoteze pe baza utilizării
unor procedee de natură ştiinţifică
|
-
*identificarea efectelor unor
dezechilibre într-un mediu (efectele suprapopulării, depopulării,
introducerii unor vieţuitoare străine într-un anumit habitat etc.) ;
- *pregătirea şi realizarea unui proiect care
vizează menţinerea echilibrului într-un mediu creat;
- *realizarea unui proiect privind modalităţi de supravieţuire într-un mediu ostil vieţii;
- *stabilirea unor legături între factori de mediu
şi comportarea unor organisme / materiale.
|
2. Formarea şi dezvoltarea capacităţilor şi abilităţilor de experimentare
şi explorare / investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee
specifice
Obiective de referinţă
|
Sugestii de activităţi de învăţare
|
La sfârşitul clasei a
IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a se recomandă
următoarele tipuri de activităţi:
|
2.1
să interpreteze succesiunea unor fenomene şi procese din natură
|
- completarea unor scheme eliptice care să
descrie relaţiile de hrănire dintr-un lanţ trofic;
- ordonarea logică a etapelor ciclului de
viaţă a unei plante sau a unui animal etc.;
-
descrierea etapelor metamorfozei la fluturele de
mătase, la broasca de lac etc.;
- ordonarea unor fenomene într-o
succesiune, prin joc didactic, desen etc.;
|
2.2 să pună în evidenţă regularităţi ale
fenomenelor pe baza măsurătorilor efectuate, prezentând adecvat rezultatele
[2.2
să pună în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza măsurătorilor
efectuate, prezentând adecvat rezultatele]
|
-
utilizarea balanţei cu braţe egale
/ inegale pentru cântărire;
-
*determinarea pe baza măsurătorilor a condiţiilor de plutire ale unui
corp şi relaţionarea plutirii/scufundării acestuia cu masa acestuia;
-
măsurarea volumului unor corpuri solide prin măsurarea
volumului de apă dezlocuit de acestea
prin scufundare într-un vas cu apă;
-
măsurarea volumelor unor corpuri
lichide cu ustensile gradate (cilindri gradaţi, pipete gradate, căni gradate
etc.);
-
măsurarea volumului de apă absorbit de o rădăcină pe o
perioadă determinată de timp;
-
prezentarea în forme variate (desene, ilustraţii,
grafice de bare, tabele etc.) a rezultatelor
măsurătorilor;
-
interpretarea unor reprezentări grafice
(desene, scheme, figuri etc.) pentru identificarea lungimii diferite a umbrei
unui corp în funcţie de poziţia soarelui;
|
2.3 să
realizeze experimente simple pe baza unor ipoteze date
|
-
stabilirea etapelor unor
experimente;
- realizarea în situaţii variate a echilibrului unor corpuri şi utilizarea
rezultatelor în descrierea unor instrumente de cântărire (balanţa cu braţe
egale şi inegale);
-
selectarea unui metal dintr-un set
de materiale pe baza proprietăţilor acestuia: luciu/strălucire, duritate,
conductibilitate electrică şi termică şi relaţionarea proprietăţilor acestuia
cu utilizările;
-
realizarea unor circuite electrice
simple folosind baterii, becuri, conductori metalici;
-
*efectuarea de experimente cantitative privind încălzirea şi răcirea
corpurilor;
-
*efectuarea unor experimente privind plutirea unor corpuri în soluţii
diferite ;
-
efectuarea de experienţe care să
ilustreze atracţia magneţilor, gravitaţia, forţe de împingere şi de tracţiune,
mişcarea şi repausul;
-
observarea ritmului de creştere a unui organism viu
atunci când i se modifică unele condiţii de viaţă;
-
compararea ritmului de creştere a
unor organisme vii (aceeaşi specie), în condiţii diferite de viaţă;
-
efectuarea unor experienţe care să pună în evidenţă
obţinerea culorilor la trecerea luminii albe printr-o prismă, prin baloanele
de săpun, petele de ulei etc.;
|
2.4 să aplice procedee de natură ştiinţifică în activitatea proprie
|
-
dezbaterea experimentelor realizate pe baza unui plan
dat;
-
dezbaterea modalităţilor de protejare
a resurselor naturale;
-
realizarea unor jocuri şi jucării (navomodele,
instrumente de măsură etc.) prin aplicarea unor procedee de natură ştiinţifică;
-
identificarea culorii unui obiect în lumină albă,
roşie, verde, albastră;
|
2.5 *să reprezinte prin modele aspecte
familiare din mediul înconjurător
|
-
*reprezentarea schematică a unui
mediu cunoscut şi identificarea modificărilor suferite în timp de acesta;
-
*realizarea machetei unui mediu
cunoscut;
-
*utilizarea modelelor
confecţionate în activităţi practice;
- *construirea unui acvariu, terariu, răsadniţe /
sere pentru studiul modificărilor suferite de un animal / plantă şi / sau a
influenţei factorilor de mediu.
|
3. Dezvoltarea interesului şi a
responsabilităţii pentru menţinerea unui mediu natural echilibrat, propice
vieţii
Obiective de referinţă
|
Sugestii de activităţi de învăţare
|
La sfârşitul clasei a IV-a elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul clasei a IV-a se recomandă următoarele activităţi:
|
3.1 să conştientizeze
efecte ale mediului înconjurător asupra propriului organism;
|
-
identificarea unor factori de
risc: expunerea la variaţii de temperatură, umiditate, soare, aglomerări
umane, zgomote, atmosferă poluată etc.;
-
descrierea unor posibile metode de
protejare la factorii de risc identificaţi;
-
organizarea unor concursuri de
afişe, materiale publicitare şi a unor expoziţii privind unele efecte nocive
ale mediului asupra propriului organism;
-
interpretarea unui joc de rol (acordarea primului
ajutor în caz de arsuri, intoxicaţie, asfixiere, fracturi, gripă, boli
contagioase etc.);
|
3.2 *să
aprecieze importanţa protejării propriului corp faţă de factori dăunători din
mediu;
|
- *dezbaterea unor modalităţi de prevenire a acţiunii factorilor de mediu
cu efecte nocive pentru om.
|
CONŢINUTURI
Caracteristici şi proprietăţi ale corpurilor
·
Echilibru şi cântărire (masa ca rezultat al cântăririi în
unităţi standard): cântarul cu arc, balanţa.
·
Volumul (capacitatea ca rezultat al măsurării în unităţi
standard: litrul, multipli şi submultipli).
*Densitatea ca rezultat al comparării maselor unor corpuri confecţionate din
materiale diferite, dar de volume identice. *Plutirea corpurilor.
·
Comportamente de adaptare la plante şi animale: reacţii
de apărare şi adaptare la lumină, *umiditate,
*vânt, *frig.
·
Proprietăţi ale metalelor şi utilizări ale acestora. Magneţi.
Circuite electrice simple.
·
Surse de lumină. Comportamentul luminii – producerea
curcubeului, culorile, umbra, vizibilitatea corpurilor.
- Planetele sistemului solar.
Transformări ale corpurilor şi materialelor
·
*Încălzire şi răcire; căldură absorbită şi
căldură cedată.
·
Forţe care determină mişcarea corpurilor (gravitaţia,
forţe de împingere şi tragere). Mişcare şi repaus.
·
Ciclul
vieţii: naştere, creştere şi dezvoltare, înmulţire, moarte. Cicluri de viaţă
ale organismelor (plante, fluturi, broaşte, oameni).
- Transformări ale materialelor în alte materiale cu proprietăţi diferite: ruginirea, putrezirea, alterarea, arderea, coacerea.
Omul şi mediul
·
Medii de viaţă: grădina, pădurea, balta, *delta, *peştera, *mările calde, *oceanul. Relaţii de hrănire.
- Resurse naturale: apă, soluri, roci, minerale, lemn, combustibili, hrană. Protejarea lor.
SUGESTII METODOLOGICE
Prin prezentul curriculum se
intenţionează ca, pe parcursul învăţământului primar, elevii să dobândească
competenţe utile studiului ulterior al ştiinţelor naturii pe discipline, şi
să-şi structureze un set de valori şi atitudini faţă de ştiinţele naturii prin
prisma raportării faţă de acestea şi implicit faţă de mediu. Acestea se
regăsesc într-o serie de aspecte ale învăţării, vizate de practica pedagogică:
- observarea
atentă a mediului şi a relaţiilor dintre componentele acestuia;
- citirea corectă
şi conştientă a enunţului unei situaţii-problemă;
- înţelegerea şi
explicarea fenomenelor naturale observate sau evidenţiate;
- secvenţializarea
etapelor de desfăşurare a acestora;
- construirea şi
interpretarea unor diagrame, tabele şi scheme grafice care ilustrează
rezultatele unor experimente;
- iniţierea şi
realizarea creativă a unor investigaţii, pornind de la tematica propusă;
- formarea
obişnuinţei de a utiliza diverse tipuri de reprezentări, pentru rezumarea,
clasificarea şi prezentarea concluziilor unor experimente;
-
formarea
deprinderii de a anticipa evoluţia fenomenelor studiate, pornind de la
condiţiile existente.
Acestea explică apropierea conţinuturilor învăţării de
practica învăţării eficiente a ştiinţelor naturii. În demersul didactic,
centrul acţiunii devine elevul şi nu predarea noţiunilor ştiinţifice ca atare.
Accentul trece de la “ce?” să se înveţe, la “în ce scop?” şi “cu ce rezultate?”
să se înveţe. Evaluarea se face în termeni calitativi; capătă semnificaţie
dimensiuni ale cunoştinţelor dobândite, cum ar fi: esenţialitatea, profunzimea,
funcţionalitatea, durabilitatea, orientarea axiologică, stabilitatea,
mobilitatea, diversificarea, amplificarea treptată, aplicabilitatea.
Prin acest curriculum se urmăreşte crearea condiţiilor
favorabile pentru ca elevii să-şi formeze şi dezvolte competenţele într-un ritm
individual, pentru a putea să-şi transfere cunoştinţele acumulate într-un
domeniu de studiu altui domeniu. Pentru aceasta, este util ca demersul didactic
să se orienteze spre realizarea unor tipuri variate de activităţi precum:
- prelucrarea variată a informaţiilor
adecvate obiectivelor vizate;
- introducerea conţinuturilor utilizând
moduri variate de antrenare a gândirii elevilor;
- solicitarea unor corelaţii intra- şi
interdisciplinare, care să determine realizarea de transferuri de cunoştinţe;
- antrenarea elevului în situaţia de a
decide asupra unor sarcini de lucru adecvate, situaţiei-problemă expuse;
- formarea deprinderii elevilor de a utiliza
independent manualul şi alte surse de informaţie, operând prin analiza pe text,
interpretarea unor conţinuturi;
- organizarea unor activităţi de învăţare
diferenţiată care să permită desfăşurarea sarcinilor de lucru în ritmuri
diferite;
- sugerarea unui algoritm al învăţării, prin
modul de ordonare a sarcinilor.
Metodele
şi tehnicile de predare precum şi practicile pedagogice alese în funcţie de
ritmul de învăţare şi de particularităţile psiho-individuale ale elevilor
trebuie să fie esenţial centrate pe universul copilului. Învăţarea trebuie să
se dezvolte în mod natural pornind de la ce ştie elevul către descoperirea
varietăţii naturii şi a fenomenelor, pe
cale experimentală. O învăţare eficientă va da posibilitatea copilului să
experimenteze, să redescopere natura printr-un contact direct cu aceasta în
care rolul învăţătorului este de ghid şi colaborator.
Demersul didactic propus prin actuala programă este orientat
spre:
-
accentuarea caracterului formativ al metodelor de
instruire (acestea sunt utilizate în activitatea de predare-învăţare, în scopul
dezvoltării capacităţilor de a opera cu informaţiile asimilate, de a aplica şi
evalua cunoştinţele dobândite, de a verifica ipoteze şi de a căuta soluţii
adecvate de rezolvare a problemelor propuse);
-
aplicarea metodelor centrate pe stimularea structurilor
cognitive şi operatorii ale elevilor (în scopul transformării elevului în
subiect al propriei instruiri şi educaţii);
- o îmbinare şi o
alternanţă sistematică a activităţilor bazate pe efortul individual al elevului
(documentarea după surse de informaţie variate, observaţia proprie, exerciţiul
individual, instruirea programată, experimentul şi lucrul individual, tehnica
muncii cu fişe etc.) cu activităţile care solicită efortul colectiv (de echipă,
de grup) de genul discuţiilor;
-
folosirea
unor metode care să favorizeze intervenţia nemijlocită a elevului în realizarea
experimentului.
Prezentăm mai jos, comparativ pe clase, o
listă a procedurilor ştiinţifice propuse de programele şcolare pentru clasele a
III-a şi a IV-a:
Clasa a III-a |
Clasa a IV-a
|
• Observaţii
• Clasificări
ale corpurilor şi materialelor
• Măsurări
cu mijloace uzuale
•
Stabilirea relaţiilor temporale
şi spaţiale (în termeni de rapiditate, distanţă, mişcare, formă etc.)
• Înregistrarea
observaţiilor - figurativă
• Colectare,
conservare etc.
•
Raportarea observaţiilor -
figurativă, verbală
|
•
Observaţii
•
Clasificări
ale corpurilor şi materialelor
•
Estimări
ale unor caracteristici (mărimi, relaţii)
•
Stabilirea
relaţiilor temporale şi spaţiale (în termeni de rapiditate, distanţă, mişcare,
formă etc.)
•
Formularea
definiţiilor operaţionale (reţete) - figurative, verbale (Cum ai proceda ca
să…?)
•
Analiza
observaţiilor (comparaţii, generalizări simple)
•
Măsurări
cu mijloace convenţionale şi neconvenţionale
•
Înregistrarea
observaţiilor - figurativă, verbală
•
Colectare,
conservare, cultivare etc.
•
Raportarea observaţiilor şi analizelor - figurativă,
verbală
|
Experimente propuse
1.
Capacitate (volum) pulmonar: Elevii suflă tot aerul din
plămâni, umflând un balon (pungă din plastic), apoi măsoară volumul balonului
prin scufundare într-un vas cu apă. Se măsoară şi volumul pulmonar la
respiraţie liniştită.
2.
*Topire: Compararea căldurilor
necesare topirii unor cantităţi egale de ceară, naftalină, margarină etc., prin
compararea duratelor acestor procese.
3.
Sera: O butelie din plastic în care s-a tăiat o
fereastră, un borcan acoperit cu o pungă transparentă din plastic, în care se
pune un strat de pământ şi răsad, pot simula condiţiile dintr-o seră, în care
temperatura şi cantitatea de dioxid de carbon sunt mai ridicate.
4.
Fototropism: Sensibilitatea la lumină a
vârfului tulpinii. Pe o porţiune a unui răsad de grâu, se acoperă vârfurile
tulpinilor cu câte o căciulă de hârtie, lăsându-le pe celelalte neacoperite.
Dacă sunt expuse la Soare, tulpinile neacoperite se orientează după acesta,
spre deosebire de cele acoperite.
5.
Geotropismul rădăcinilor: Între pereţii unui vas
transparent şi o bucată de vată sau de hârtie de ziar mototolită, umezite
permanent, se introduc boabe de fasole orientate diferit. Rădăcinile cresc
îndreptându-se în jos, orientate de forţa gravitaţională.
6.
De câtă apă are nevoie planta pentru
a trăi: Se măsoară, la intervale de timp, nivelul apei dintr-un vas, în care a
fost introdusă rădăcina unei plante (se pune în discuţie şi evaporarea apei în
timp).
7.
Reflexul pupilei: Se acoperă un ochi şi se priveşte cu celălalt o sursă de lumină
puternică. După acomodare, se descoperă primul ochi şi se compară dimensiunile
pupilelor.
8.
Reacţie de apărare la lumină: Pe o farfurie jumătate
albă, jumătate neagră, se pun larve de molii şi sunt expuse la soare; larvele
trec de pe suprafaţa neagră pe suprafaţa albă.
9.
*Reacţie de apărare la umiditate: Analog cu experimentul
anterior, dar se foloseşte hârtie albă uscată, respectiv, umedă; larvele
preferă hârtia umedă.
STANDARDE CURRICULARE
la sfârşitul învăţământului primar
Obiectiv cadru
|
Standard
|
1.
Înţelegerea
şi utilizarea în comunicare a unor
termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii
|
S1.
Identificarea asemănărilor, deosebirilor şi relaţiilor dintre corpuri şi dintre componente ale unor sisteme pe baza observaţiei.
S2.
Clasificarea unor corpuri, evenimente, fenomene pe baza unor criterii.
S3.
Descrierea relaţiilor dintre componente ale aceluiaşi sistem şi dintre sisteme.
S4.
Comunicarea în maniere diverse a unor observaţii şi comparaţii
referitoare la corpuri, fenomene, evenimente, sisteme observate şi a
rezultatelor experimentelor.
|
2.
Formarea
şi dezvoltarea capacităţilor şi
abilităţilor de experimentare şi explorare/investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice
|
S5.
Măsurarea cu instrumente
convenţionale şi neconvenţionale şi evidenţierea regularităţilor unor
fenomene pe baza măsurătorilor şi/sau observaţiei.
S6.
Realizarea unor experimente simple
pe baza unui plan de lucru şi/sau a unor ipoteze date.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu